Запис Детальніше

Метатеоретичне підґрунтя педагогічного розуміння інноваційного розвитку вищої освіти

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Метатеоретичне підґрунтя педагогічного розуміння інноваційного розвитку вищої освіти
 
Creator Цвєткова, Ганна Георгіївна
 
Subject метатеоретичний підхід
інноваційні процеси у вищій школі
професійне самовдосконалення
науково-теоретичного мислення
суб’єкти освітнього процесу
особистість
саморозвиток
metatheoretical approach
innovative processes in higher school
professional self-improvement
scientific and theoretical thinking
the subjects of the educational process
personality
self-development
378.013
 
Description У статті розкрито метатеоретичний підхід як необхідну основу сучасного науково-теоретичного мислення, ефективне знаряддя отримання знання нового типу – рефлексивно зорієнтованого, спрямованого на аналіз глибин педагогічної теорії. Використано метод термінологічного аналізу, абстрагування, ідеалізації, формалізації та узагальнення. З’ясовано, що інноваційний розвиток вищої освіти ґрунтується на професійному самовдосконаленні суб’єктів освітнього процесу та розкривається за допомогою рефлексивної системи метатеорії філософії. Доведено, що інноваційні процеси у вищій школі неможливо розглядати без самовдосконалення особистості, що набувають глобального значення
The metatheoretical approach as the necessary basis of modern scientific and theoretical thinking, the efficient instrument of gaining knowledge of a new type – reflexive oriented, aimed at the analysis of the deep pedagogical theory, ensure the reliability of its methodological presuppositions, innovative research and further development of higher education is revealed in the article; it is proved that the metatheoretical basis of pedagogical understanding of innovative development of higher education is the professional perfection of an individual and a teacher, and a student. The method of terminological analysis is used, it associated with the determination of the categorial status of metatheory, innovative development in the system of pedagogical definitions; abstraction, idealization, formalization, and generalization is used for systematization and formulation of conclusions, determination of the directions of further research problems. It was found out that the innovative development of higher education is based on professional self-development of the subjects of the educational process and it is revealed with the help of the reflexive system of metatheory philosophy. Innovation is considered by the authors as the ability to a new, reflexive, constantly renewable knowledge; openness to the innovative changes on the basis of critical thinking; development of creative abilities; willingness and ability to the continuous professional self-development and self-revelation. Thus, the representatives of the education philosophy thoroughly completed the idea of the comprehensive and harmonious development of personality by the concept of a planetary-cosmic type of the personality as a future human image. The man of the future is the harmony of mind, body, and soul, aimed at the realization of internal creative potentials in the measure of the Earth and the Cosmos, a person is capable of self-realization and self-improvement. Innovation processes in higher education cannot be considered without self-perfection, gaining global importance. Analysis of modern philosophical trends reveals the doom of the extensive way of mankind development without regarding the moral principles. As a conclusion, the progress of society depends on the reorientation processes of self-development of the individual and mankind as a plane of formation of the individual spiritual integrity as the main condition of innovative processes in education, professional improvement, their subjection to the global moral imperatives.
 
Date 2017-01-16T10:06:06Z
2017-01-16T10:06:06Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Цвєткова Г. Г. Метатеоретичне підґрунтя педагогічного розуміння інноваційного розвитку вищої освіти / Г. Г. Цвєткова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2016. – № 4 (58) . – С. 380-391.
2312-5993
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12448
 
Language uk
 
Publisher СумДПУ імені А. С. Макаренка