Запис Детальніше

Посттравматический рост и условия экологичного сопровождения травматических переживаний

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Посттравматический рост и условия экологичного сопровождения травматических переживаний
 
Creator Лушин, П. В.
 
Subject травма
посттравматический рост и развитие
переходный период
травма
посттравматичне зростання і розвиток
перехідний період
trauma
posttraumatic growth and development
transition
159.942:615.851
 
Description В статье представлен анализ психической травмы как
источника посттравматического роста личности в свете переходной модели развития личности
(К.Wilber) и оригинальной интерпретации иммунологической метафоры личностного изменения.
Травма впервые рассматривается как крайне сильное внешнее событие, которое порождает
исключительно мощные психофизические и психосоциальные реакции. Данные реакции
являются переходными и такими, что обусловливают различные аспекты развития личности.
Процесс порождения и интеграции травматического опыта происходит в форме реконструкции
социальных экосистем и непрерывного порождения новых социальных идентичностей.
Определен контекст, в котором травма рассматривается как комплекс переживаний, которые
могут быть отнесены к категории экологичных, содействующих психическому здоровью в
терминах развития. В статье рассмотрены условия недифицитарного/экологичного
сопровождения личности в условиях переходного периода. Под экологичным отношением
автор понимает рассмотрение личности клиента не в терминах его ограничений, а богатства
или даже избытка возможностей, патологию и дефицит — как наступление переходной
ситуации и зарождения новой программы развития. В качестве ведущих условий
недефицитарного/экологичного сопровождения определяются толерантность к
неопределенности, недирективность и недефицитарность профессиональной позиции
психолога.
В статті представлений аналіз психічної травми як джерела
посттравматичного зростання особистості в світлі перехідної моделі розвитку особистості
(К.Wilber) та оригінальної інтерпретації імунологічної метафори особистісних змін. Травма
вперше розглядається як вкрай сильна зовнішня подія, яка породжує дуже потужні
психофізіологічні і психосоціальні реакції. Ці реакції є перехідними і такими, що обумовлюють
різні аспекти розвитку особистості. Процес породження та інтеграції травматичного досвіду
відбувається у формі реконструкції соціальних екосистем і безперервного породження нових
соціальних ідентичностей. Визначений контекст, в якому травма розглядається як комплекс
переживань, які можуть бути віднесені до категорії екологічних, сприяючих психічному здоров'ю
в термінах розвитку. В статті розглянуті умови недефіцитарного/екологічного супроводу
особистості в умовах перехідного періоду. Під екологічним відношенням автор розуміє розгляд
особистості клієнта не в термінах його обмежень, а багатства або навіть надлишку
можливостей, патологію і дефіцит - як настання перехідної ситуації і зародження нової програми
розвитку. В якості провідних умов недефіцитарного/екологічного супроводу визначаються
толерантність до невизначеності, недирективність і недефіцитарність професійної позиції
психолога.
The paper deals with the concept of psychological trauma as a source of
posttraumatic growth and development in the context of K.Wilber transition model and within the
original interpretation of immunological metaphor of personal change. Trauma as an extraordinary
external event that causes extremely powerful physical and psycho-social responses is redefined as a
transitional, even evolutionary condition. The process of trauma resolution reflects the ongoing social
interaction and reconstruction of various open systems and, eventually, the emergence of new social
identities. The author finds out the context in which trauma is regarded as ecologically proved
phenomenon contributing to personal health as development.
It is also defined what the ecological guidance or ecofacilitation consists in, the latter being the
interpretation of personal activity in terms of not restrictions and constraints but as an emergence of
new possibilities as well as new programs of development. True conditions for posttraumatic growth
and development are tolerance for ambiguity, and a congruent indirective professional position of a
facilitator.
 
Date 2017-01-27T12:46:17Z
2017-01-27T12:46:17Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Лушин П. В. Посттравматический рост и условия экологичного сопровождения травматических переживаний / П. В. Лушин // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: збірник наукових праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – № 4(49). – C. 11-25
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12609
 
Language ru
 
Publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова