Взаємообумовленість особистісної саморегуляції та типів особистісної організації при ментальних порушеннях розвитку в підлітковому віці
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Взаємообумовленість особистісної саморегуляції та типів особистісної організації при ментальних порушеннях розвитку в підлітковому віці
|
|
Creator |
Макарчук, Н. О.
|
|
Subject |
особистісна саморегуляция
ментальні порушення розвитку підлітковий вік личностная саморегуляция ментальные нарушения развития подростковый возраст personal self-control intellectual disability adolescence 159.947.2+159.943.8:159.923-053+056.3 |
|
Description |
У статті представлено результати емпіричного дослідження проблеми взаємообумовленості особистісної саморегуляції та типів особистісної організації при ментальних порушеннях розвитку в підлітковому віці. Виявлено, що за показниками функціонування психічних процесів, функціонування особистісної саморегуляції в підлітків ментальними порушеннями розвитку (F70, F71) здійснюється в пасивній, неструктурованій формі, визначається недорозвиненістю установок їхньої особистості, ситуативністю ініціативи й активності, одноманітним характером потреб, домінуванням зовнішньо опосередкованої мотивації діяльності та поведінки. Здебільшого особистісна саморегуляція цих підлітків обумовлюється домінантністю неопосередкованих подразників, що і визначають її автоматичну та неусвідомлену форму, підтверджують нагальну потребу у створенні технології зовнішньої регуляції при безпосередньому включенні у процес регуляції «значущого Іншого» для підлітка (дорослого). Функціонування психічних станів та недостатньо сформована здатність підлітків до їх регуляції й використання в практичній життєдіяльності забезпечується своєрідною «відірваністю» формування їхньої психічної діяльності в системі корекційно-розвивального навчання від формування переносу алгоритму діяльності як одиниці особистісної саморегуляції. Недостатність функціонування усвідомлення власної мисленнєвої діяльності детермінує функціонування психічних станів з якими підліток самостійно не зможе справитися, що і обумовлює функціонування пограничної та психотичної типів організації його особистості. В статье представлены результаты эмпирического исследования проблемы взаимообусловленности личностной саморегуляции и типов личностной организации при ментальных нарушениях развития в подростковом возрасте. Выявлено, что в соответствии с показателями функционирования психических процессов, функционирование личностной саморегуляции в подростков с ментальными нарушениями развития (F70, F71) происходит в пассивной, неструктурированной форме, определяется недоразвитием установок их личности, ситуативностью инициативы и активности, однотипным характером потребностей, доминированием внешне опосредованной мотивации деятельности и поведения. В большинстве случаев личностная саморегуляция этих подростков обуславливается доминантностью неопосредованных раздражителей, которые и указывают на ее автоматическую и неосознанную форму, подтверждают актуальную потребность в создании технологии внешней регуляции при непосредственном вовлечении в процесс регуляции «внешнего Другого» для подростка (взрослого). Функционирование психических состояний при недостаточно сформированной способности подростков к регуляции и ее использования в практической жизнедеятельности, обеспечивается своеобразным «отрывом» формирования их психической деятельности в системе корекционно-развивающего обучения от формирования переноса алгоритма деятельности как единицы личностной саморегуляции. Недостаточное функционирование осознания собственной мыслительной деятельности (рефлексии) детерминирует функционирование психических состояний с которыми подросток самостоятельно справиться не может, что и обуславливает функционирование пограничной и психотической типов их личностной организации. The article presents the results of an empirical study on the interdependence of personal selfregulation and personal types of intellectual disability in the development of a teenager. It was found that in terms of the mental processes functioning, the operation of personal self-control in the adolescents with intellectual disability (F70, F71) occurs in a passive, unstructured form, determined by underdevelopment setting their personality, situational initiative and activity, the same type of requirements, the dominance of externally mediated motivation of activity and behavior. In most cases, personal self-regulation of teenagers dominance unmediated conditioned stimuli that determine its automatic and unconscious form, confirm the urgent need for a technological external regulation by direct inclusion in the regulation process " external Other" for teens (adults). The functioning of mental states in underdeveloped adolescent's ability to regulate its use and in practical life activity, provided a kind of "separation" form of mental activity in the system in correctional and developmental education from forming algorithm transfer activity as a personal selfcontrol unit. Lack of awareness of the functioning of their own mental activity (reflection) determines the functioning of mental states with which the teenager can not cope, which causes the operation of border and psychotic types of personality organization. |
|
Date |
2017-01-27T12:53:54Z
2017-01-27T12:53:54Z 2016 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Макарчук Н. О. Взаємообумовленість особистісної саморегуляції та типів особистісної організації при ментальних порушеннях розвитку в підлітковому віці / Н. О. Макарчук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: збірник наукових праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – № 4(49). – C. 32-39
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12611 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
|
|