Запис Детальніше

Опановуюча поведінка як фактор подолання порушень поведінки підлітків з розумовою відсталістю

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Опановуюча поведінка як фактор подолання порушень поведінки підлітків з розумовою відсталістю
 
Creator Макарчук, Л. О.
 
Subject опановуюча поведінка
стратегії опановуючої поведінки
особистісні властивості
совладающее поведени
стратегии совладающего поведения
личностные свойства
the mastering behavior
strategies of the mastering behavior
personality
159.972::159.943:159.947.2::159.943:376.43
 
Description У статті представлено емпіричне вирішення проблеми
опановуючої поведінки розумово відсталих підлітків та описано специфіку її
взаємообумовленості між психічним розвитком підлітків, особливостями подолання ними
складних життєвих ситуацій та характеру впливу цієї поведінки на їх соціальну адаптацію.
Встановлено, що опановуюча поведінка – це форма поведінки, яка відображає готовність
індивіда вирішувати складні життєві ситуації. Вона реалізуються за допомогою сукупності
засобів, методів та прийомів (стратегій копінг поведінки) та психологічних властивостей
особистості (копінг ресурсів), які дозволяють долати труднощі і можуть розглядатися як форми
адаптації. Вивчення та розвиток комплексу копінг-стратегій і копінг-ресурсів, які виконують
ключову роль у формуванні опановуючої поведінки, дає підстави до формування у розумово відсталих підлітків навичок опанування стресу і розв’язання складних життєвих ситуацій у
процесі навчання і подальшої професійної діяльності.
Встановлено показники опановуючої поведінки розумово відсталих підлітків: за
домінантними складними життєвими ситуаціями: непорозуміння з батьками, суперечки з
однокласниками, суперечки з друзями, суперечки з молодою людиною, непорозуміння з
вчителями, втрата одного із батьків, проблеми у навчанні; за стратегіями вирішення складних
життєвих ситуацій: стратегія розв’язання проблем, стратегія пошуку підтримки, стратегія
уникнення; за специфікою домінантних стратегій особистісних сфер: когнітивним, емоційним та
поведінковим копінгами; за специфікою особистісних властивостей: фізична агресія, вербальна
агресія, агресія ухилення та почуття провини.
В статье представлено эмпирическое
решение проблемы совладающего поведения умственно отсталых подростков и описано
специфику ее взаимообусловленности между психическим развитием подростков,
особенностями преодоления ими сложных жизненных ситуаций и характера влияния этого
поведения на их социальную адаптацию. Установлено, что совладающее поведение – это
форма поведения, которая отражает готовность индивида решать сложные жизненные
ситуации. Она реализуются с помощью совокупности средств, методов и приемов (стратегий
копинг поведения) и психологических свойств личности (копинг ресурсов), которые создают
предпосылки к преодолению трудностей и могут рассматриваться как формы адаптации.
Изучение и развитие комплекса копинг-стратегий и копинг-ресурсов, которые выполняют
ключевую роль в формировании совладающего поведения, дает основания к формированию в
умственно отсталых подростков навыков освоения стресса и решения сложных жизненных
ситуаций в процессе обучения и последующей профессиональной деятельности.
Установлено показатели совладающего поведения умственно отсталых подростков: по
доминантными сложными жизненными ситуациями: недоразумение с родителями, споры с
одноклассниками, споры с друзьями, споры с молодым человеком, недоразумения с
учителями, потеря одного из родителей, проблемы в обучении; за стратегиями решения
сложных жизненных ситуаций: стратегия решения проблем, стратегия поиска поддержки,
стратегия избегания; по специфике доминантных стратегий личностных сфер: когнитивным,
эмоциональным и поведенческим копингами; по специфике личностных свойств являются:
физическая агрессия, вербальная агрессия, агрессия уклонения и чувство вины.
The article presents an empirical
solution to the problem of the mastering behavior of adolescents with intellectual disability and
describes the specifics of interdependence between the mental development of the adolescents;
features of their overcoming in difficult life situations and the impact of their behavior on social
adaptation. It was found that mastering behavior is a form of the behavior which reflects the
willingness of the individual to solve difficult life situations. It is implemented using set of tools,
methods and techniques (strategies for coping behaviors) and psychological personality (coping
resources), which allow to overcome difficulties and can be seen as forms of adaptation. The research
and development of the coping strategies and coping resources complex that play a key role in
formation of the mastering behavior. That gives grounds to the formation of the skills in mastering stress and solving difficult situations in the learning process and future career to adolescents with
intellectual disability.
The indicators of the mastering behavior of the adolescents with intellectual disability were
established: according to the dominant complex life situations that determine the specificity of the
mastering behavior which are: misunderstandings with parents, disputes with classmates, friends,
debate with the young man, misunderstandings with teachers, the loss of a parent, problems in
education; according to the strategies for solving complex situations which are: the strategy of solving
problems, the strategy of the support search, the strategy of avoidance; according to the specific
dominant strategies for personal spheres, the mastering behavior is determined by cognitive,
emotional and behavioral coping; according to the specific personality which are: physical aggression,
verbal aggression, aggression avoidance and guilt.
 
Date 2017-01-31T14:11:33Z
2017-01-31T14:11:33Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Макарчук Л. О. Опановуюча поведінка як фактор подолання порушень поведінки підлітків з розумовою відсталістю / Л. О. Макарчук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: збірник наукових праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – № 4(49). – C. 82-90
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12617
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова