Ставлення батьків та його роль у формуванні гендерних уявлень підлітків з порушеннями розумового розвитку
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Ставлення батьків та його роль у формуванні гендерних уявлень підлітків з порушеннями розумового розвитку
|
|
Creator |
Грикун, А. С.
|
|
Subject |
гендерна ідентичність
гендерні уявлень емпатія гендерная идентичность гендерные представлений эмпатия gender identity gender perceptions empathy 159.922.27::159.923.5:159.922.1:376.43 |
|
Description |
У статті представлено результати теоретичного аналізу проблеми формування ґендерної ідентичності та ґендерних уявлень підлітків з порушеннями розумового розвитку та результати емпіричного вивчення стану сформованості у них здатності до емпатії як однієї із умов їх гендерної ідентифікації упродовж всього життя. У процесі вивчення проблеми встановлено, що основним механізмом формування ґендерних уявлень цих підлітків є ідентифікація та наслідування характеру статево-рольових стосунків у сім ї. Виявлено відсутність самостійних досліджень цієї проблеми саме на вибірці підлітків з порушеннями розумового розвитку, що вказує на існування низки труднощів, які випливають саме із специфіки розвитку та формування їх ґендерної ідентичності в системі сімейної та/або родинної взаємодії. Встановлено факт упередженого ставлення батьків цих дітей до проблем статево-рольової поведінки у сім ї та відсутність мотивації до оприлюднення основних сімейних проблем, невирішеність яких впливає на формування ґендерних уявлень цих підлітків та їх ставлення до об’єкта прихильності. Вивчення стану сформованості емпатії як властивості особистості до тестування реальності та встановлення факту існування іншого й побудови комунікації з ним, ми дійшли висновку, що емпатія здебільшого представлена у дівчаток. Щодо хлопчиків, то в них існують показники низького рівня її сформованості, що підтвердило наші спостереження і описи ґендерних уявлень цих підлітків як неусвідомлених та закріплених здебільшого агресивними насильницькими діями у ставленні до осіб протилежної статі. Також встановлено, що саме позиція ставлення батьків до формування ґендерних уявлень цих підлітків є основою формування їх ґендерної ідентичності та уявлень і практично прихованою для емпіричного вивчення, оскільки батьки цих дітей уникають бесід та інтерв’ювання. В статье представлены результаты теоретического анализа проблемы формирования гендерной идентичности и гендерных представлений подростков с нарушениями умственного развития и результаты эмпирического изучения состояния сформированности у них способности к эмпатии как одного из условий их гендерной идентификации в течение всей жизни. В процессе изучения проблемы установлено, что основным механизмом формирования гендерных представлений этих подростков является идентификация и подражания характера поло-ролевых отношений в семье. Выявлено отсутствие самостоятельных исследований этой проблемы именно на выборке подростков с нарушениями умственного развития, указывает на существование ряда проблем, вытекающих именно из специфики развития и формирования их гендерной идентичности в системе семейной и / или семейной взаимодействия. Установлен факт предвзятого отношения родителей этих детей к проблемам поло-ролевого поведения в семье и отсутствие мотивации к публикации основных семейных проблем, нерешенность которых влияет на формирование гендерных представлений этих подростков и их отношение к объекту привязанности. Изучение состояния сформированности эмпатии как свойства личности к тестированию реальности и установление факта существования другого и построения коммуникации с ним, мы пришли к выводу, что эмпатия основном представлена у девочек. В отношении мальчиков, то в них существуют показатели низкого уровня ее сформированности, что подтвердило наши наблюдения и описания гендерных представлений этих подростков как неосознанных и закрепленных в основном агрессивными насильственными действиями в отношении лиц противоположного пола. Также установлено, что именно позиция отношение родителей к формированию гендерных представлений этих подростков является основой формирования их гендерной идентичности и представлений и практически скрытой для эмпирического изучения, поскольку родители этих детей избегают бесед и интервью. The article presents the theoretical results of the problem of the gender identity formation and gender representations of adolescents with intellectual disability and the empirical study’s results of the state formation of their capacity for empathy as one condition of their gender identity throughout life. It was found that the main mechanism of the formation of gender representations of adolescents is to identify the nature and the nature of sex-role relationships within the family. The absence of independent research on this issue, especially of adolescents with intellectual disabilities, which indicates the existence of a number of difficulties arising precisely from the specific development and formation of gender identity in the system of family and / or family interaction. It was stated that parents of these children have biased attitude to the problems of sex-role behavior in families and lack of motivation to publication of major family problems are unresolved which affects the formation of gender representations of these adolescents and their relation to the object of affection. The study of the empathy formation as the properties of the individual to reality testing and the establishment of the existence of the other and building communication with them, we have concluded that empathy is mainly represented by the girls. As for the boys, there is a low level of formation of its performance, which confirmed our observations and descriptions of the gender representations of adolescents as unconscious and largely embodied in the aggressive acts of violence against the opposite sex. It was also established that it is the position of the parents attitude to the formation of gender representations of adolescents is the basis for the formation of their gender identity, beliefs and practically hidden from empirical research, as the parents of these children avoid conversations and interviews. |
|
Date |
2017-02-06T08:28:34Z
2017-02-06T08:28:34Z 2016 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Грикун А. С. Ставлення батьків та його роль у формуванні гендерних уявлень підлітків з порушеннями розумового розвитку / А. С. Грикун // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: збірник наукових праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – № 4(49). – C. 212-218
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12661 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
|
|