Запис Детальніше

Інтеграція релігійних та духовних елементів у системі української національної освіти

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Інтеграція релігійних та духовних елементів у системі української національної освіти
 
Creator Войтюк, Ірина
 
Subject релігія
духовність
освіта
религия
духовность
образование
religion
education
spiritual elements
[37.013-029:1](477)
 
Description У статті розглядаються проблеми реформування системи національної освіти — зокрема,
інтегрування у ній релігійних та духовних
елементів.
Зроблено аналіз сучасної конфесійної
та релігійної ситуації в Україні.
З’ясовано, що рівень міжконфесійного спілкування
носить
конфліктний характер. Розглядається досвід зарубіжних країн в цій галузі,
порівнюється стан, на основі різноманітних статистичних даних та історичних
фактів, релігійної свободи в цих країнах та теренах нашої держави. Враховуючи
історичний європейський досвід, автором проаналізовано філософський аспект
даної проблеми. Висвітлені цікаві підходи до викладання основ релігії, які поділені
на три основні групи. До першої групи належать країни, в яких відсутня релігійна освіта в школах (Франція, Угорщина). В другій групі країн релігійна освіта
є неконфесійною і контролюється державою (Великобританія, країни північної
Європи, де переважає протестантизм). Третя група країн визнає законодавчо
співпрацю церкви і держави в царині релігійної (конфесійної) освіти (Греція,
Кіпр, Італія, Бельгія, Іспанія, Німеччина, Литва, Австрія, Чехія, Словакія,
Португалія). На прикладі досвіду Великобританії у статті демонструється
можливість певної гармонії між принципами свободи совісті, свободи релігії та
прав і свобод громадян.
З представленого аналізу сучасної релігійної ситуації в Україні та ідеологічного підґрунтя освітянської стратегії констатовано факт значної переваги в
питанні впровадження компонентів релігійного вчення в сучасну систему освіти,
зокрема такий крок дозволив би зміцнити рівень духовного та морального стану
громадян нашого суспільства.
В статье рассматриваются проблемы реформирования системы национального образования — в частности, интеграции в ней религиозных и духовных элементов. Сделан анализ
современной конфессиональной и религиозной ситуации в Украине. Выяснено, что уровень
межконфессионального общения носит конфликтный характер. Рассматривается опыт зарубежных стран в этой области, сравнивается состояние, на основе различных статистических
данных и исторических фактов, религиозной свободы в этих странах и в нашем государстве. Учитывая исторический европейский опыт, автором проанализирован философский
аспект данной проблемы. Освещены интересные подходы к преподаванию основ религии,
которые разделены на три основные группы. К первой группе относятся страны, в которых
отсутствует религиозное образование в школах (Франция, Венгрия). Во второй группе стран
религиозное образование является неконфессионального и контролируется государством
(Великобритания, страны северной Европы, где преобладает протестантизм). Третья группа
стран признает законодательно сотрудничество церкви и государства в области религиозного
(конфессионального) образования (Греция, Кипр, Италия, Бельгия, Испания, Германия,
Литва, Австрия, Чехия, Словакия, Португалия). На примере опыта Великобритании в статье
демонстрируется возможность определенной гармонии между принципами свободы совести,
свободы религии и прав и свобод граждан.
Из представленного анализа современной религиозной ситуации в Украине и идеологической подоплеки образовательной стратегии констатирован факт значительного преимущества в вопросе внедрения компонентов религиозного учения в современную систему
образования, в частности такой шаг позволил бы укрепить уровень духовного и морального
состояния граждан общества.
The article deals with the problems of reforming the national education system — in particular, integration
of religious and spiritual elements in it. The analysis of modern confessional and religious situation in Ukraine
is made. It has been found that the level of inter-confessional communication has an argumentative nature.
The experience of foreign countries in this area is considered and the state of religious freedoms
in these countries and in Ukraine, based on statistics analyses and historical facts, is compared.
Taking into consideration the historical European experience, the author analyzes the philosophical
aspect of the problem. Interesting approaches to the teaching Basis of Religion, which are
divided into three main groups, are highlighted. The first group includes countries where there
is no religious education at schools (France, Hungary). The second group represents the
countries where religious education is considered to be non-confessional and state-controlled
(UK, Nordic countries, predominantly Protestant). The third group of countries renders lawful the
cooperation of church and state in the field of religion (confessional) education (Greece, Cyprus,
Italy, Belgium, Spain, Germany, Lithuania, Austria, Czech Republic, Slovakia, Portugal). The article
demonstrates the possibility of a certain harmony between the principles of freedom of conscience,
freedom of religion, rights and freedoms of citizens taking experience of Great Britain as an example.
In the present analysis of contemporary religious situation in Ukraine and ideological foundations of
educational strategies the fact of a significant advantage in the matter of religious doctrine components
implementation in the modern educational system is stated, especially such step would allow to
strengthen the level of spiritual and moral condition of the citizens of our society.
 
Date 2017-02-28T15:31:26Z
2017-02-28T15:31:26Z
2012
 
Type Article
 
Identifier Ірина Войтюк Інтеграція релігійних та духовних елементів у системі української національної освіти / Войтюк Ірина // Філософія освіти: наук. часопис. – 2012. – № 1-2 / Iн-т вищої освіти АПН України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова, Укр. академія політ. наук. – К.: Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2012. – С. 260-272
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12784
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова