Запис Детальніше

Поведінковий компонент рефлексивної компетентності особистості

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Поведінковий компонент рефлексивної компетентності особистості
 
Creator Савченко, О. В.
 
Subject рефлексивний досвід
рефлексивна компетентність
поведінковий компонент компетентності
рефлексивный опыт
рефлексивная компетентность
поведенческий компонент компетентности
reflective experience
reflective competence
behavioral component of competence
159.923.2
 
Description В статті розглядається рефлексивна компетентність як інтегративне особистісне
утворення, що формується в процесі набуття рефлексивного досвіду. Важливу роль в структурі
рефлексивної компетентності грає поведінковий компонент, функціонування якого забезпечує
прийняття рішень в невизначених ситуаціях за рахунок обирання оптимальних стратегій
обробки інформації та застосування стильових властивостей особистості. До складу
поведінкового компонента входять три складові, що виконують специфічні функції.
Система рефлексивних стратегій вирішення задач виконує інструментальну функцію,
забезпечуючи суб’єкта арсеналом відпрацьованих прийомів (когнітивний рівень). Сформовані
установки на ретельний аналіз інформації та правильність дій виконують функції координації
різних когнітивних процесів та контролю розумової активності суб’єкта (метакогнітивний рівень).
Визначена в ході досвіду особистісна позиція, що проявляється в стильових властивостях,
забезпечує самоздійснення особистості через конструювання засобів долання проблемно-
конфліктних ситуацій, які посилюють інтеграцію «Я-концепції» (особистісний рівень).
Було встановлено, що найбільшу вагу серед трьох складових має показник рівня
сформованості поведінкового компонента на метакогнітивному рівні. Наявність сформованих
установок на аналіз власних форм активності, активізація прийомів інтелектуального контролю,
які забезпечують стабільний характер протікання розумової активності, - важливі чинники
розвитку поведінкового компонента рефлексивної компетентності та підвищення ефективності інших його складових.
В статье рассматривается рефлексивная компетентность как интегративное
личностное образование, которое формируется в процессе приобретения рефлексивного
опыта. Важную роль в структуре рефлексивной компетентности играет поведенческий
компонент, функционирование которого обеспечивает принятие решений в неопределенных
ситуациях за счет выбора оптимальных стратегий обработки информации и активации
стилевых свойств личности. В состав поведенческого компонента входят три составляющие,
которые выполняют специфические функции.
Система рефлексивных стратегий решения задач выполняет инструментальную
функцию, обеспечивая субъекта арсеналом отработанных приемов (когнитивный уровень).
Сформированные установки на тщательный анализ информации и правильность действий
выполняют функции координации различных когнитивных процессов и контроля умственной
активности субъекта (метакогнитивный уровень). Выработанная личностная позиция, которая
проявляется в стилевых свойствах, обеспечивает самореализацию личности через
конструирование средств преодоления проблемно-конфликтных ситуаций, которые усиливают
интеграцию и устойчивость «Я-концепции» (личностный уровень).
Показано, что наибольший вес среди трех составляющих имеет показатель
сформированности поведенческого компонента на метакогнитивном уровне. Наличие
сформированных установок на самоанализ, активизация приемов интеллектуального контроля,
которые обеспечивают стабильный характер протекания умственной активности, - важные
факторы развития поведенческого компонента рефлексивной компетентности и повышения
эффективности других составляющих.
The reflective competence is a personal integrative formation which is formed in the process of
acquisition of reflexive experience. The behavioral component plays an important role in the structure
of reflective competence. Its functioning provides the effective decision-making in undefined situations
by choosing the optimal strategies of the information processing and activating of the individual style
properties. The internal structure of the behavioral component corresponds to the general structure of
the reflective competence, which has three levels of the elements` organization. The components of
each level of the behavioral components have specific functions.
On the cognitive level of the reflective competence the system of reflective problem-solving
strategies realizes an instrumental function. This system contains an arsenal of the formed techniques
which provide a quick achievement of goals and save psychological resources. The formed attitude to
a thorough information analysis and to correctness of the actions functions as the coordination of the
various cognitive processes and the control of the subject`s mental activity in the process of the
problem solving. The personal position, that is developed during the individual experience and
expressed in the style characteristics, provides the personality`s self-realization through the designing
the methods of overcoming the problem-conflict situations, which increase the integration and stability of the «self-concept».
The level indicator of a formation of the behavioral component on the metacognitive level has
the greatest influence among the three components. The formed attitude to a thorough analysis of
their own activity forms, the activation of intelligent control methods, which provide a stable character
of the mental activity are important factors of the development of the behavioral component of the
reflective competence and efficiency of its other elements. The personal formations on the
metacognitive level realize the system- forming function towards to other elements of this component.
Their development leads to raising of integration level of the whole system.
 
Date 2017-04-03T10:34:35Z
2017-04-03T10:34:35Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Савченко О. В. Поведінковий компонент рефлексивної компетентності особистості / О. В. Савченко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: збірник наукових праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – № 3(48). – C. 82-92
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13132
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова