Запис Детальніше

Особливості використання механізмів психологічного захисту інтелектуально обдарованими підлітками

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Особливості використання механізмів психологічного захисту інтелектуально обдарованими підлітками
 
Creator Процик, Л. С.
 
Subject механізми психологічного захисту
діагностика
підліток
механизмы психологической защиты
диагностика
подросток
mechanisms of psychological defense
diagnostics
teenager
159.922.765
 
Description Психологічний захист розглядається як
спеціальна регулятивна система стабілізації особистості, спрямована на усунення або зведення
до мінімуму почуття тривоги, пов'язаного з усвідомленням внутрішнього конфлікту.
Обґрунтовано, що для діагностики психологічного захисту й визначення його особливостей
переважно використовують різні варіанти тестів, які передбачають чітке визначення самого
механізму та його дії на психологічний стан. Названі методики дослідження механізмів
психологічного захисту інтелектуально обдарованих підлітків, здійснюється з урахуванням
багатьох критеріїв, зокрема: концептуальна обґрунтованість, висока валідність, психометрична
надійність, можливість співставлення отриманих результатів з результатами інших дослідників.
З’ясовано, що головними методами дослідження інтелектуальної обдарованості є:
спостереження, самоспостереження та експеримент, вербальні методи дослідження (бесіди,
опитування) і невербальні (тестування). Розкрито кожну з методик, їх межі застосування,
концептуальну базу, у відповідності із якою будується діагностичний висновок. Описані
результати дослідження, які свідчать, що найбільш часто різні механізми психологічного захисту
використовують підлітки, які увійшли до групи «звичайних». На основі отриманих даних
встановлено, що як дослідженні з вираженою, так і з прихованою обдарованістю
характеризуються подібним репертуаром психологічних захистів («проблемний аналіз»,
«установка власної цінності», «збереження самоконтролю»). Визначено, що обдаровані
підлітки, порівняно з їх звичайними однолітками, частіше використовують когнітивні та емоційні
копінги, тоді як звичайні – емоційні та поведінкові психологічні захисти. Досліджено, що
механізми психологічного захисту, які використовують інтелектуально обдаровані підлітки
різняться тим, що вони є більш конструктивними в порівнянні із підлітками звичайними
(заміщення, витіснення, компенсація).
Психологическая защита рассматривается как
специальная регулятивная система стабилизации личности, направленная на устранение или
сведение к минимуму чувства тревоги, связанного с осознанием внутреннего конфликта.
Обосновано, что для диагностики психологической защиты и определения ее особенностей
преимущественно используют различные варианты тестов, которые предусматривают четкое
определение самого механизма и его воздействия на психологическое состояние. Названные
методики исследования механизмов психологической защиты интеллектуально одаренных
подростков осуществляются с учетом многих критериев, в том числе: концептуальная
обоснованность, высокая валидность, психометрическая надежность, возможность
сопоставления полученных результатов с результатами других исследователей. Установлено,
что главными методами исследования интеллектуальной одаренности являются: наблюдение,
самонаблюдение и эксперимент, вербальные методы исследования (беседы, опрос) и
невербальные (тестирование). Раскрыто каждую из методик, их границы применения,
концептуальную базу, в соответствии с которой строится диагностический вывод. Описанные
результаты исследования, свидетельствующие о том, что наиболее часто различные
механизмы психологической защиты используют подростки, вошедших в группу «обычных». На
основе полученных данных установлено, что как исследовании с выраженной, так и со скрытой
одаренностью характеризуются подобным репертуаром психологических защит («проблемный
анализ», «установка собственной ценности», «сохранение самоконтроля»). Определено, что
одаренные подростки по сравнению с их обычными сверстниками, чаще используют
когнитивные и эмоциональные копинги, тогда как обычные – эмоциональные и поведенческие
психологические защиты. Доказано, что механизмы психологической защиты, которые
используют интеллектуально одаренные подростки отличаются тем, что они являются более
конструктивными по сравнению с подростками обычными (замещение, вытеснение,
компенсация).
The article dedicated to psychological defense which considered as
a special regulative system of stabilization of personality, intended to removal or minimization of
anxious feeling connected with realization of inner conflict. Substantiated that different kinds of tests
are mainly used for diagnostics of psychological defense and determination its features. These tests
stipulate clear determination of the mechanism and its influence on psychological state. Mentioned
methodologies of investigation of psychological defense mechanism of intellectually gifted teenagers
are realized with account for many criterions, in particular: conceptual validity, psychometric reliability,
a possibility of comparison of gained results with the results of others investigators. It is proved that
main methods of investigation of intellectual aptitude are observation, self-observation and
experiment, verbal methods of investigation (interview, survey) and non-verbal (testing). Revealed
each of methodologies, limits of their application, conceptual base, in accordance with which the diagnostic inference being made up. Described results of investigation, which demonstrate that more
often different mechanisms of psychological defense use teenagers that are form a group of «normal»
ones. In accordance with received facts, have been determined that those, who had been investigated
with expressed and those – with latent aptitude are marked by similar repertoire of psychological
defenses («problem analysis», «affirmation of self-importance», «preservation of self-control»).
Defined, that gifted teenagers, compared with their normal peers, more often use cognitive and
emotional copings, while normal – emotional and behavioral defenses. Investigated that mechanisms
of psychological defense, which use intellectually gifted teenagers are more constructive compared to
the average teenagers (substitution, repression, compensation).
 
Date 2017-04-03T10:48:17Z
2017-04-03T10:48:17Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Процик Л. С. Особливості використання механізмів психологічного захисту інтелектуально обдарованими підлітками / Л. С. Процик // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: збірник наукових праць. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – № 3(48). – C. 153-160
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13140
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова