Запис Детальніше

Теоретичні засади методики розвитку координаційних якостей учнів основної школи засобами флорболу у позаурочній роботі

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Теоретичні засади методики розвитку координаційних якостей учнів основної школи засобами флорболу у позаурочній роботі
 
Creator Білан, Я. О.
 
Subject розвиток
координаційні якості
учні основної школи
позаурочна робота
флорбол
координационные качества
развитие
ученики основной школы
внеурочная работа
флорбол
coordination qualities
physical development
pupils in basic school
extracurricular work
floorball
796.012.2"3752":373-057.87
 
Description У статті розглядаються питання, пов’язані з теорією та методикою розвитку координаційних якостей
учнів основної школи засобами флорболу у позаурочній роботі. Аналіз програм з фізичного виховання учнів основної
школи показав, що розвитку координаційних якостей на уроках фізичної культури відводиться значне місце, але
фізичне виховання є багатогранним процесом і для досягнення найкращого результату потребує цілеспрямованої
роботи у всіх його ланках. Автор зазначає, що визначені актуальні шляхи покращення ефективності процесу
розвитку координаційних якостей учнів основної школи у позаурочній роботі передбачають впровадження у практику
роботи шкіл нового ігрового виду спорту, яким є флорбол.
В статье рассматриваются вопросы, связанные
с теорией и методикой развития координационных качеств учеников основной школы средствами флорбола во
внеурочной работе. Анализ программ по физическому воспитанию учеников основной школы показал, что развитию
координационных качеств на уроках физической культуры отводится значительное место, но физическое
воспитание является многогранным процессом и для достижения наилучшего результата требует
целеустремленной работы во всех его звеньях. Автор отмечает, что актуальные пути улучшения эффективности
процесса развития координационных качеств учеников основной школы во внеурочной работе, которые были
определены, предусматривают внедрение в практику работы школ нового игрового вида спорта, которым является флорбол.
In this article the question of development of coordination qualities of
pupils in basic school have been examined during extracurricular work. Nowadays the field of pupils’ activity have been
increased, which has made in probable and unexpectedly appeared situations that needs the display of creativity, rapid reaction,
capacity for concentration and changing attention; spatial, time, dynamic exactness of movements and its biomechanical
rationality. A high level of development of coordination qualities is an important factor of optimization of movement’s coordination
and it allows to the movement activity of pupils from basic school to become more effective. One of the displays of physical
education at school is an extracurricular work which conducts with the aim of active repose students, strengthening of health,
renovation of ability to work, development of movement activities. The table of contents of the programs of physical education at
school is filled with different types of sport, which are unpopular among children, that causes pupils’ dissatisfaction and does not
stimulate them to go in for sports and do physical culture. Lately lots of new kinds of sport have appeared in the world, among
them – floorball is a team playing type of sport, it is similar to the hockey in a hall by the main conception, but in this game
players use a plastic ball, maneuvering by which fulfils by a hockey-stick, on a ground every team numbers 5 players of different
role and a goalkeeper, the aim of a game is to score a goal and win. As a result of a research the actual ways of improvement of
efficiency of the process of development of coordination qualities of pupils in basic school during extracurricular work have been
examined which envisage an implantation in practice of schools work the new playing type of sport – floor ball, that will contribute
to the personal interest of pupils and will help to create their stable motivation for going in for sports and their harmonious
physical development.
 
Date 2017-05-24T09:11:51Z
2017-05-24T09:11:51Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Білан Я. О. Теоретичні засади методики розвитку координаційних якостей учнів основної школи засобами флорболу у позаурочній роботі / Я. О. Білан // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Вип. 3К 1 (70) 16. - С. 298-301
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14214
 
Language uk
 
Publisher Видавництво НПУ ім. М. П. Драгоманова