Закономірності побудови навчально-тренувального процесу кваліфікованих гандболістів у річному макроциклі
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Закономірності побудови навчально-тренувального процесу кваліфікованих гандболістів у річному макроциклі
|
|
Creator |
Тищенко, В. О.
|
|
Subject |
гандбол
періодизація навантаження гандбол периодизация нагрузки handball periodization load |
|
Description |
З’ясовано зміст і структуру навчально-тренувального процесу кваліфікованих гандболістів на різних етапах річного макроцікла. Основною відмінністю від інших ігрових командних видів спорту є одноциклова побудова процесу підготовки, в зв’язку з довготривалим змагальним періодом. Визначено співвідношення тренувальних навантажень різної спрямованності кваліфікованих гандболістів, яке склало в середньому протягом року: аеробні – 42%, аеробно-анаеробні – 23%, анаеробно-гліколітичні – 37,5%, анаеробно-креатинфосфатні – 8,5%. Дослідження проводилось за участю команд Суперліги України з гандболу: “Мотор”, «ЗТР», “ЗНТУ-ЗАД” (м.Запоріжжя). Выяснено содержание и структуру учебно-тренировочного процесса квалифицированных гандболистов на различных этапах годового макроцикла. Основным отличием от других игровых командных видов спорта является одноцикловое построение процесса подготовки, в связи с длительным соревновательным периодом. Определено соотношение тренировочных нагрузок различной направленности квалифицированных гандболистов, которое составило в среднем за год: аэробная – 42%, аэробно-анаэробная – 23%, анаэробно-гликолитическая – 37,5%, анаэробно-креатинфосфатная – 8,5%. Исследование проводилось с участием команд Суперлиги Украины по гандболу: "Мотор", «ЗТР», «ЗНТУ-ЗАС" (г. Запорожье). The main problem of training highly qualified handball is timely to achieve and maintain an optimal level of preparedness of the players and teams in individual matches, and throughout the whole season. Approval planning of various structures (meso-cycles, micro-cycle) in the direction of adaptation actions that create appropriate opportunities for the development of the state of physical condition. Learning best practices and scientific and methodical literature regarding the preparation of highly qualified handball players indicates a lack of justification of annual training in the conditions of a long competitive period. The emphasized variability of parameters of sports skills depending on the specific conditions of game activity is determined solely by the complexity of the construction of training throughout the annual cycle.Therefore, the object of our study was the training process qualified handball players in annualized macro-cycle, which solved the problems: 1. To analyze the content and structure of the training process of the qualified handball players at different stages of the annual macro-cycle. 2. To determine the ratio of training loadings of various kinds of qualified handball players at different stages of the annual macro-cycle. The study was conducted with the participation of teams of Super League of Ukraine in handball: "Motor", "ZTR" and "ZHTU-ZAS", Zaporizhzhya. The main difference from other team sports is the single-cycle construction of the training process, due to the long competitive period. It was found the content and structure of the training process of the qualified handball players at different stages of the annual macro-cycle. The correlation of training loadings of various kinds of qualified handball players, which amounted on average per year: aerobic – 42%, aerobic-anaerobic – 23%, anaerobic-glycolytic – 37,5%, anaerobiccreatinephosphat – 8,5%. |
|
Date |
2017-05-25T08:34:00Z
2017-05-25T08:34:00Z 2016 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Тищенко В. О. Закономірності побудови навчально-тренувального процесу кваліфікованих гандболістів у річному макроциклі / В. О. Тищенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : [зб. наук. праць] / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Вип. 4 (74). - C. 110-114
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14246 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
|
|