Запис Детальніше

Розвиток критичного мислення старшокласників на уроках української літератури

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Розвиток критичного мислення старшокласників на уроках української літератури
 
Creator Скоморовська, Наталія Богданівна
 
Subject критичне мислення
проблемний підхід
дослідно-пошукова робота
старшокласники
урок української літератури
навчальний процес
методи
прийоми
види навчальної роботи учнів
критическое мышление
проблемный подход
старшеклассники
урок украинской литературы
учебный процесс
методы
приемы
виды учебной работы учащихся
critical thinking
senior pupils
problematic approach
research and search work
methods
techniques
types of training
forms of lessons
37.091.3: 821.161.2: 159.955
 
Description У дисертації розкрито проблему розвитку критичного мислення
старшокласників на уроках української літератури. Обґрунтовано доцільність
розвитку цього типу мислення на уроках української літератури, проаналізовано
праці вітчизняних і зарубіжних учених з цієї теми, визначено основні підходи до
розвитку критичного мислення учнів, подано теоретичне обґрунтування власної
методики з основною її характеристикою, висвітлено особливості розвитку
мислення школярів старших класів. Відповідно до психолого-педагогічних і
методичних особливостей уроку літератури запропоновано методи, прийоми та
види навчальної роботи, що допомагають розвивати критичне мислення учнів.
Експериментально доведено, що запропонована методика розвитку
критичного мислення старшокласників на уроках української літератури
виявилася ефективною і заслуговує на поширення.
Диссертация посвящена проблеме развития критического мышления
старшеклассников на уроках украинской литературы. Обоснована
целесообразность развития этого типа мышления на уроках украинской
литературы, проанализированы труды отечественных и зарубежных ученых по
этой теме, определены основные подходы к развитию критического мышления
учащихся, представлено теоретическое обоснование собственной методики с
основной ее характеристикой, освещены особенности развития мышления
школьников старших классов. Согласно психолого-педагогических и
методических особенностей урока литературы подобраны оптимальные методы,
приемы и виды учебной работы учащихся.
Экспериментально доказано, что предложенная методика развития
критического мышления старшеклассников на уроках украинской литературы
оказалась эффективной и заслуживает распространения.
The thesis researches the development of senior pupils’ critical thinking at
Ukrainian literature lesson. It was found that critical thinking is a necessary condition
for the young people’s development and their successful adaptation in society. For
modern society more valuable are those individuals who are able to work
independently with information, analyze it comprehensively, propose and test their
own hypotheses, build the evidence base, identify causal relationships, generate and
implement new ideas, express their views convincingly, check them in dialogues or
discussions, respect the opinions of others, expose their own thinking processes of
reflection. They are willing to correct their mistakes, improve judgment, make
meaningful decisions.
The paper analyzes the native and foreign scholars’ works on the subject, the
meaning of "critical thinking" was analyzed in philosophical, psychological and
pedagogical literature, the basic approaches of the development of critical thinking
were determined, theoretical reasoning of its own methods with its main characteristics
was given, the peculiarities of the development of senior pupils’ thinking are
highlighted.
The method of the development of critical thinking at Ukrainian literature lesson
is based on the achievements of Ukrainian and foreign scientists, the ideas of famous
philosophers, psychologists and educators. The leading idea and mechanisms of its
implementation are clearly stated, the main problems are listed, the training methods
are optimally combined, techniques, initial contract and type of work. Their use allows
a teacher to form the necessary critical thinking skills; it provides the pupils’ active
learning, helps to analyze new information comprehensively and form their own
conclusions. Teachers can use these methods as the lessons of traditional form and in
the classroom discussions, seminars and conferences.
The author’s method was developed for senior pupils, because age capabilities,
outlook features and the partially formed abilities to work with a text provide the
necessary conditions for the development of high-level thinking.
The system pilot lessons conclusively confirmed the effectiveness of the
proposed dissertation methods of critical thinking. Senior pupils improved ability to
work with texts, analyze events, actions of actors establish causal relationships,
compare images, works, genres, literary trends, make generalizations. With each
lesson, students showed more independence in choosing the ways of solving the
problem tasks involved in discussions, learn, look at a quote to confirm their ideas,
build the story on arguments and facts found in the product.
It was experimentally proved that the technique of the development of senior
pupils’ critical thinking at Ukrainian literature lesson was effective and deserves to be
disseminated. Working hours dissertation can be used by teachers in the classroom at
schools, lyceums and colleges. The main provisions, results and conclusions of the
study can be used during seminars, meetings methodical tips when creating school
curricula Ukrainian and foreign literature.
 
Date 2017-06-06T09:07:26Z
2017-06-06T09:07:26Z
2016
 
Type Other
 
Identifier Скоморовська Н. Б. Розвиток критичного мислення старшокласників на уроках української літератури : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Н. Б. Скоморовська ; наук. кер. О. В. Слоньовська ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2016. - 16 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14435
 
Language uk