Запис Детальніше

Формування етнокультурної компетентності учнів 5 - 7 класів у процесі вивчення зарубіжної літератури

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Формування етнокультурної компетентності учнів 5 - 7 класів у процесі вивчення зарубіжної літератури
 
Creator Ціко, Ігор Григорович
 
Subject зарубіжна література
етнокультурна компетентність
ріднонаціональна культура
інокультура
методична система формування етнокультурної компетентності читачів-підлітків
зарубежная литература
этнокультурная компетентность
родная национальная культура
инокультура
методическая система формирования этнокультурной компетентности читателей-подростков
Foreign Literature
Ethno-cultural Competence
native national culture
foreign culture world
the methodical system of formation of teen-age ethno- cultural competence of readers
373.5.016:82(1-87)
 
Description Робота присвячена теоретико-експериментальному дослідженню
формування етнокультурної компетентності учнів 5–7 класів під час вивчення
оригінальних і перекладних інокультурних літературних творів.
У дисертації визначено критерії і рівні сформованості етнокультурної
компетентності читачів-підлітків у контексті їхньої літературної освіти,
адаптовано до умов шкільного навчання рівні інтерпретаційної діяльності.
У дослідженні запропоновано теоретично обґрунтовану та
експериментально перевірену методичну систему формування етнокультурної
компетентності школярів у процесі вивчення зарубіжної літератури. Уточнені й
переосмислені традиційні прийоми роботи вчителя й види діяльності учнів,
розроблені специфічні інноваційні.
Експериментально доведено, що запропонована методика спрямовує
школярів на краще усвідомлення своєї українськості, сприяє формуванню чітко
вираженого інтересу до пізнання рідної та іншої національної культури в
процесі читання та застосування елементів аналізу інокультурних художніх
творів, підвищує внутрішню мотивацію до саморозвитку й утвердження себе як
особистості в ріднонаціональному культурному полі.
Работа посвящена теоретико-экспериментальному исследованию
формирования этнокультурной компетентности учащихся 5–7 классов при
изучении оригинальных и переводных инокультурных литературных
произведений.
В диссертации определены критерии и уровни сформированности
этнокультурной компетентности читателей-подростков в контексте
литературного образования, адаптированы к условиям школьного обучения
уровни их интерпретационной деятельности.
В исследовании предложено теоретически обоснованную и
экспериментально проверенную методическую систему формирования
этнокультурной компетентности школьников в процессе изучения зарубежной
литературы. Уточнены и переосмыслены традиционные приемы работы учителя
и виды деятельности учащихся, разработаны специфические инновационные.
Экспериментально доказано, что предложенная методика нацеливает
учащихся на лучшее осознание украинской идентичности, способствует
формированию в учащихся четко выраженного интереса к познанию родной и
другой национальной культуры в процессе чтения и применения элементов
анализа инокультурных художественных произведений, повышает внутреннюю мотивацию к саморазвитию и утверждения себя как личности в родном
национальном культурном поле.
In thesis the ethno-cultural competence of the 5–7 forms pupils in the process
of studying original and translated literary works which belong to foreign culture
world have been theoretically and experimentally researched.
Also the Ukrainian and foreign philosophic, culturological, philological,
linguistic studies, psychological and pedagogical works, scientific and
methodological sources taking together with the practical experience allowed to
arrive at a conclusion about the most significant aspect of the researched problem,
and to find out the essence and the peculiarities of the formation of ethno-cultural
competence of the 5–7 forms pupils in the process of studying Foreign literature.
Also the factual level and the condition of the subject teachers’ preparedness
for experimental activities in accordance with the goals and objectives of the thesis
have been identified.
It has been proved that the foreign culture literary works give an opportunity to
a pupil-reader to find out the diversity of a foreign culture world, contribute to a
deeper recognition of pupils’ national identify, awareness of their own native national
values in comparison with the values of a foreign cultural world.
In the thesis the criteria and the levels of formation of ethno-cultural
competence of teen-age readers in the context of their literary education have been
defined. The levels of pupils’ interpretative activities have been adapted to the
conditions of school study.
Thus the methodical system of formation of pupils’ ethno-cultural competence
in the process of studying foreign literature has been theoretically grounded and
experimentally proved. Its main idea is in the formation of pupils’ value attitude to
ethno-cultural diversity of the world in the context of ideological identity as a carrier
of native-national culture.
Some didactic methods of teaching have been specified taking into account
peculiarities of school literary education (cross-cultural, modelling, reconstruction,
empathy and cultural assimilation, reflection and audiovisualization). At the same
time the conventional methods of teaching literature (creative reading, heuristic
methods, research and reproductive) have been also reviewed. The traditional ways of
teachers and pupils activities in class have been reinterpreted, while some specific
innovative ones have been developed: cultural layer, the contrast of cultures,
transference and analogy, the method of imperative, retrospective method, culture
shock, the method of receiving compensation gaps. For the purpose of providing conditions for experimental study of the
effectiveness of the proposed methodical system of formation of ethno-cultural
competence of 5–7 forms pupils at Foreign literature lessons the following types of
lesson have been elaborated: Lesson-meeting of ethno-culture; Lesson with the
elements of comparative study of ethno-cultural components in the original and
translated texts; Lesson with the application of ethno-cultural analysis and
interpretation; Lesson «National-cultural image»; Lesson «The Dialogue of ethnic
cultures»; «Lesson-diving into the World of Ethnic culture»; Lesson-impression of
ethnic culture; Lesson ethno-cultural installation.
The methodical researches gained by the Ukrainian scientists as to the study of
the original and translated text have been further developed in the thesis. It has been
experimentally proved that the proposed methodical system gives pupils a better
understanding of their Ukrainian identity, contributes to a clearly expressive interest
to their native national and foreign culture world in the process of reading and
application the elements of analysis of foreign culture literary works, increases
pupils’ intrinsic motivation for self-development and proving themselves as
individuals in native national cultural field.
 
Date 2017-06-09T07:26:58Z
2017-06-09T07:26:58Z
2016
 
Type Other
 
Identifier Ціко І. Г. Формування етнокультурної компетентності учнів 5 - 7 класів у процесі вивчення зарубіжної літератури : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / І. Г. Ціко ; наук. кер. Ж. В. Клименко ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2016. - 22 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14515
 
Language uk
 
Publisher Видавництво Б. І. Маторіна м. Слов’янськ