Психолого-педагогічні основи формування професійно-ціннісних орієнтацій майбутніх учителів іноземної мови
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Психолого-педагогічні основи формування професійно-ціннісних орієнтацій майбутніх учителів іноземної мови
|
|
Creator |
Мамчур, Є. А.
|
|
Subject |
аксіологія
цінність ціннісні орієнтації аксиология ценность ценностная ориентация axyology value system of values 371.134+811(07) |
|
Description |
У статті через теоретичний підхід до визначення понять «аксіологія», «цінність», «ціннісні орієнтації» у філософській, психологічній та педагогічній площинах осмислено специфіку професійних цінностей майбутніх учителів іноземної мови. Доведено, що ціннісні орієнтації є однією з важливих характеристик особистості, а їх розвиток – одним із завдань професійної підготовки майбутнього вчителя у вищому навчальному закладі. За таких умов формування ціннісних орієнтацій майбутніх учителів іноземної мови автор розглядає в контексті задоволення професійних потреб, усвідомлення ними загальнолюдських ідеалів і цінностей педагогічної діяльності. В статье сквозь теоретический подход к обозначению понятий «аксиология», «ценность», «ценностные ориентации» в философской, психологической и педагогической плоскостях осмысленно специфику профессиональных ценностей будущих учителей иностранного языка. Доказано, что ценностные ориентации являются одной из важных характеристик личности, а их развитие – одной из задач профессиональной подготовки будущего учителя в вузе. При таких условиях формирования ценностных ориентаций будущих учителей иностранного языка автор рассматривает в контексте удовлетворения профессиональных потребностей, осознание ими общечеловеческих идеалов и ценностей педагогической деятельности. In the article specificity of future foreign languages teachers’ professional values through the theoretical approach to determination of concepts ―axyology‖, ―value‖, ―system of values‖ in philosophical, psychological and pedagogical flats. The problem of value orientation is one of filing receipt in modern science, particularly in conditions of cardinal changes, which are happen in our country. Difficult tasks are set before educational system: to promote in the professional training process not only sure educationalqualification level, but to form value orientation system also. Values come forward by base of forming and developing of human value orientation, motivate activity and behavior, because human determination and strengthening in the world and aspiration to aim also surely correlate with values, which belong to inside characteristic and structure of person. Man’s assessed attitude to the world study science of axyology. Value is multifold phenomenon, which are stipulated by social circumstances, which have determinated cultural contents, that determinate positive or negative world’s valuing in broad importance. Value is objective category, but value orientation is subjective. Values’ crossing in value orientations is evidence of objective personality, that is characterized by processes’ of selfcontrol and realizationed self-development unity. Value orientations are one of important personality characteristic, but these development – one of vocational training tasks of future teacher in higher educational institution. During same conditions value orientation forming of future foreign language teacher, worth to look at in contex of satisfaction of vocational needs, awareness by him common to mankind ideals and values of pedagogical activity, forming for him axyological culture, which nature is lie in place of the acquire knowledge by man, skills and experience (life and professional). |
|
Date |
2017-06-20T08:52:18Z
2017-06-20T08:52:18Z 2014 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Мамчур Є. А. Психолого-педагогічні основи формування професійно-ціннісних орієнтацій майбутніх учителів іноземної мови / Є. А. Мамчур // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: збірник наукових праць / Ред. кол.: Н. В. Гузій (відп. ред.). – Вип. 23 (33). – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – C. 25-28
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14722 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
|
|