Постнекласичні смисли професіогенезу викладачів мистецьких дисциплін у контексті загальнонаукових підходів
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Постнекласичні смисли професіогенезу викладачів мистецьких дисциплін у контексті загальнонаукових підходів
|
|
Creator |
Сегеда, Н. А.
|
|
Subject |
постнекласичні світоглядні концепції
постнекласичне розуміння мистецтва професіогенез викладача мистецьких дисциплін постнеклассические мировоззренческие концепции постнеклассическое понимание искусства профессиогенез преподавателя художественных дисциплин postnonclassical ideological concept postnonclassical understanding of art professiogenez teacher artistic disciplines 378.011.3-057.175:7:005.336.5 |
|
Description |
У статті розглянуто комплекс загальнонаукові підходів, що склались як узагальнення постнекласичних світоглядних концепцій і теорій, які утворюються методологічне підґрунтя для інституціоналізації професіогенеза викладача мистецтва. Системно-кібернетичний, цивілізаційний, культурологічний підходи обґрунтовані як методологічна база для розробки особистісного і освітнього супроводу професіогенезу викладача мистецьких дисциплін. У тезаурусі даних підходів запропоновано постнекласичне розуміння призначення і функцій музичного мистецтва, які полягають у збереженні та наслідуванні його активно-творчого початку, естетичного впливу на гармонічний розвиток в освітньому процесі. В статье определѐн комплекс общенаучных подходов, которые определились путѐм обощения постнеклассических мировоззренческих концепций и теорий. Они стали фундаментом для институционализации профессиогенеза преподавателя музыкального искусства и других художественных дисциплин. Системно-кибернетический, цивилизационный, культурологитческий подходы обоснованы как методологический базис для разработки личностного и образовательного сопровождения профессиогенеза преподавателя художественных дисциплин. В тезаурусе этих подходов предложено постнеклассическое понимание предназначения и функций музыкального искусства, которое состоит в сохранении и наследовании его активно-творческого гуманистического начала, эстетического влияния на гармоничное развитие личности в образовательном процессе. The article defined a set of interdisciplinary approaches, which were defined by renaming postnonclassical philosophical concepts and theories. They became the basis for the institutionalization of the professiogeneza teacher of the art of music and other artistic disciplines. Modern scientific design must first of all ensure the holistic development of the person that requires rethinking the humanitarian essence of musical art as a means of promoting cultural identity and survival of mankind. We offer postnonclassical view on this problem and its solution by using the selected approaches that describe the modern meanings of professional development of a teacher of music. The system-cybernetic, civilizational, kulturological approaches are justified as a methodological basis for the development of the personality and educational support professiogeneza teaching artistic disciplines. The systemcybernetic approach helps to describe the importance of the global process of information exchange and have them taken into account in the process of professional development of teachers. This approach is implemented through the principles of systemic linkages, external add-ons, openness and continuum, which describe the system characteristics of professional development of a teacher of music. In the civilizational approach makes the human dimension of globalization phenomena of musical art, policy, legal, technology, consciousness of the profession. They reflect the specific nature of professional development of a teacher of music. On the basis of the cultural campaign art must define all elements of the education system, that provide training to the music teacher. These elements make aesthetic educational environment cultural growth of personality means the art of music. In the thesaurus of the approaches proposed to postnonclassical understanding of the purpose and function of the art music, which is the preservation and inheritance of his active creative humanistic, aesthetic influence on began a harmonious development of the personality in the educational process. |
|
Date |
2017-06-27T10:23:58Z
2017-06-27T10:23:58Z 2014 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Сегеда Н. А. Постнекласичні смисли професіогенезу викладачів мистецьких дисциплін у контексті загальнонаукових підходів / Н. А. Сегеда // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : збірник наукових праць / Ред. кол.: Н. В. Гузій (відп. ред.). – Вип. 23 (33). – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – C. 31-35
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14826 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
|
|