Етика пізнавальної діяльності студентів педагогічних спеціальностей
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Етика пізнавальної діяльності студентів педагогічних спеціальностей
|
|
Creator |
Тернавська, Т. А.
|
|
Subject |
етика пізнавальної діяльності
компоненти етики пізнавальної діяльності этика познавательной деятельности компоненты познавательной деятельности ethics of cognitive activity components of the cognitive activity ethics 371.134 |
|
Description |
У статті теоретично розкрито суть етики пізнавальної діяльності студентів педагогічних спеціальностей та теоретично обґрунтовано її компоненти. Етика пізнавальної діяльності розглядається як процес виявлення активності відповідно до норм та канонів етики, спрямованої на об’єкт пізнання. Етику пізнавальної діяльності визначено як складну цілісну систему, що складається з таких компонентів: етика конвергентної здатності; етична креативність; етика навчання; етика пізнавальних стилів; самооцінка. В статье теоретически раскрыта суть этики познавательной деятельности студентов педагогических специальностей и теоретически обоснованы ее компоненты. Этика познавательной деятельности рассматривается как процесс выявления активности в соответствии с нормами и канонами этики, направленной на объект познания. Этика познавательной деятельности определена как сложная целостная система, которая состоит из следующих компонентов: этика конвергентной способности; этическая креативность; этика обучения; этика познавательных стилей; самооценка. The article theoretically discloses the essence of the cognitive activity of students of pedagogical professions and defines its components. Teacher’s ethical norms and canons are defined by those spheres of social life and surrounding which are directly connected with the teacher’s professional activity. A real teacher who has professional ethics must encourage students for learning activity not comparing them to other students. Every student must monitor his development and growth contrasting with the previous achievements. It is also important for the teacher simultaneously with the students’ achievements to monitor his professional progress and weaknesses, correct his way and improve his cognitive activity. Teacher’s professional growth which is based on the improvement of his cognitive activity is impossible without ethical development. Ethics of the cognitive activity is viewed as the process of the activity manifestation according to the norms and canons of ethics, aimed at the object of cognition. Ethics of the cognitive activity is defined as a complex integral system which consists of such components as ethics of the converging ability, ethical creativity, learning ethics, cognitive styles ethics, self-esteem. Thus, teacher’s pedagogical skills and proficiency are a result of his forming students’ ethics of cognitive activity in the process of education. Ethics of cognitive activity is a process of acquiring ethical norms in the cognitive activity. According to the ethics laws and the process of forming cognitive activity a future teacher must be intelligent, creative, determined, curious, charismatic, sincere, positive, friendly, have sense of dignity and internal respect for his students; be a model of the healthy community capable of developing a civic society on the basis of peace and responsibility. |
|
Date |
2017-06-27T10:27:28Z
2017-06-27T10:27:28Z 2014 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Тернавська Т. А. Етика пізнавальної діяльності студентів педагогічних спеціальностей / Т. А. Тернавська // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : збірник наукових праць / Ред. кол.: Н. В. Гузій (відп. ред.). – Вип. 23 (33). – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – C. 39-43
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14828 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
|
|