Запис Детальніше

Етика пізнавальної діяльності студентів педагогічних спеціальностей

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Етика пізнавальної діяльності студентів педагогічних спеціальностей
 
Creator Тернавська, Т. А.
 
Subject етика пізнавальної діяльності
компоненти етики пізнавальної діяльності
этика познавательной деятельности
компоненты познавательной деятельности
ethics of cognitive activity
components of the cognitive activity ethics
371.134
 
Description У статті теоретично розкрито суть етики пізнавальної діяльності студентів педагогічних спеціальностей та
теоретично обґрунтовано її компоненти. Етика пізнавальної діяльності розглядається як процес виявлення активності
відповідно до норм та канонів етики, спрямованої на об’єкт пізнання. Етику пізнавальної діяльності визначено як складну цілісну систему, що складається з таких компонентів: етика конвергентної здатності; етична креативність; етика
навчання; етика пізнавальних стилів; самооцінка.
В статье теоретически раскрыта суть этики познавательной деятельности студентов педагогических
специальностей и теоретически обоснованы ее компоненты. Этика познавательной деятельности рассматривается
как процесс выявления активности в соответствии с нормами и канонами этики, направленной на объект познания.
Этика познавательной деятельности определена как сложная целостная система, которая состоит из следующих
компонентов: этика конвергентной способности; этическая креативность; этика обучения; этика познавательных
стилей; самооценка.
The article theoretically discloses the essence of the cognitive activity of students of pedagogical professions and defines its
components.
Teacher’s ethical norms and canons are defined by those spheres of social life and surrounding which are directly connected
with the teacher’s professional activity. A real teacher who has professional ethics must encourage students for learning activity not
comparing them to other students. Every student must monitor his development and growth contrasting with the previous
achievements. It is also important for the teacher simultaneously with the students’ achievements to monitor his professional
progress and weaknesses, correct his way and improve his cognitive activity. Teacher’s professional growth which is based on the
improvement of his cognitive activity is impossible without ethical development.
Ethics of the cognitive activity is viewed as the process of the activity manifestation according to the norms and canons of
ethics, aimed at the object of cognition. Ethics of the cognitive activity is defined as a complex integral system which consists of such
components as ethics of the converging ability, ethical creativity, learning ethics, cognitive styles ethics, self-esteem. Thus, teacher’s pedagogical skills and proficiency are a result of his forming students’ ethics of cognitive activity in the
process of education. Ethics of cognitive activity is a process of acquiring ethical norms in the cognitive activity. According to the
ethics laws and the process of forming cognitive activity a future teacher must be intelligent, creative, determined, curious,
charismatic, sincere, positive, friendly, have sense of dignity and internal respect for his students; be a model of the healthy
community capable of developing a civic society on the basis of peace and responsibility.
 
Date 2017-06-27T10:27:28Z
2017-06-27T10:27:28Z
2014
 
Type Article
 
Identifier Тернавська Т. А. Етика пізнавальної діяльності студентів педагогічних спеціальностей / Т. А. Тернавська // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : збірник наукових праць / Ред. кол.: Н. В. Гузій (відп. ред.). – Вип. 23 (33). – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – C. 39-43
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14828
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова