Підготовка майбутніх учителів іноземної мови до гуманістичного виховання учнів
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Підготовка майбутніх учителів іноземної мови до гуманістичного виховання учнів
|
|
Creator |
Савчак, Наталія Володимирівна
|
|
Subject |
гуманістичне виховання
гуманізація навчання технологія професійної підготовки технологія гуманістичного виховання гуманистическое воспитание гуманистическое обучение технология профессиональной подготовки технология гуманистического воспитания humanistic education humanistic education technology of professional training technology of humanistic education 370.1:371.126.9:43=20 |
|
Description |
У дисертації модернізовано зміст та структуру системи підготовки майбутнього вчителя іноземної мови до гуманістичного виховання учнів. Теоретично обгрунтовано та експериментально перевірено технологію професійної підготовки студентів, формування у них умінь та навичок гуманістичного виховання у процесі навчально-пізнавальної діяльності. Встановлено, що технологія підготовки фахівців англійської мови до гуманістичного виховання учнів базується на основі використання активних методів навчання, спрямованих на вироблення умінь діагностувати рівень гуманістичної вихованості учнів, навички планування індивідуальної виховної роботи з питань гуманістичного виховання учнів, умінь застосовувати різноманітні форми організації навчаль-пізнавальної діяльності, які б сприяли гуманістичному вихованню учнів. В диссертации модернизовано содержание и структура системы подготовки будущего учителя английского языка к гуманистическому воспитанию учеников. Теоретически обосновано и экспериментально проверена технология профессиональной подготовки студентов, формирование в них умений и навыков гуманистического воспитания в процессе учебно-позновательной деятельности. Установлено, что технология подготовки будущего учителя английского языка к гуманистическому воспитанию учеников базируется на основании использования активных методов обучения, направленых на формирование умений диагностировать уровень гуманистического воспитания учащихся; навыки планирования индивидуальной воспитательной работы по вопросу гуманистического воспитания учащихся; умение применять разные формы организации учебно-познавательной деятельности, которая способствовала бы гуманистическому воспитанию учащихся. The historical aspects of humane traits of personalities' formation technology of personalities were based on research of humane and pedagogic looks of Lesia Ukrainka,Grygoriy Vaschenko, humane scientists of western Diaspora. Set, that influence of humane and pedagogic ideas on development of creative abilities of students of romanic and germanic philology faculty are realised in unity of three teaching sides: educational, teaching, developing on the strength of level study system of conceived knowledge, abilities and. skills and application of them under taking time of pedagogic practice (reproductive, constructive, creative levels). Term "forming technology humane of personality traits "is based by us with respect to general tasks, planning organisations of sparring-distinguishing humane students' activity in higher institution. Forming technology of humane of personality traits is by active organisation scenario students' humane preparation with view capturing of by as selected speciality - specialist of romanic and germanic philology. Such technology is by minimum abstracted description of pedagogic activity, which it ought to be according to pedagogic principles of humanisation of sparring process. Uniting of complicated didactic tasks contemporary, in forming process of humane traits into future specialists leans against qualitatively new approach to construction of all specialist preparation system in higher sparring establishment. Understanding humanisation of personality forming technology we give on forming conformities to natural laws based of new mental actions, abilities to foresee different making fields of positive common to all mankind traits. Forming of mental actions takes place under actions influence external, material for they give a possibility invisible internal actions to do visible /accessible/, to show their maintenance to students, to do them intelligible for everyone. So, forming of humane personality traits tightly associated with forming of intellectual abilities of future specialists. An idea of humanisation of teaching process is not principled new, it actively will be realised in educational systems of developed countries. The point is to provide well-grounded gist of generally cultural development, forming of integral personality harmonious,, which considers as an important precondition and essential factor of its professional formation and self-realisation. Humanisation of higher education is to provide for priorities in determination of educational ideals - refusal from different approaches on this field and aspiration of sparring and educational activity on confirmation of spiritual valuables as fundamental principle in determination of aim and teaching maintenance in of higher institution. We proceed from that humanisation of teaching of students in higher institution is reverberation in act sparring- distinguishing of forming tendencies of positive personality traits, which determines by highest value, and confirmation of man blessing is by major criterion of social relations. On each historic stage of forming technology of humane traits changes in dependence on possibilities, which society lends to it and in that time, it inherits the national and pedagogic valuables created by human on previous development stages. We consider the Local law and pedagogic activity, as interaction of objective teacher and students intercourse in process of which developed in this field and between-personalities connections on the basis of real co-operation, mutual trust, spirituality, national pride. The main idea of composes a student forming process is based as personality, subject and individuality, there is a system of valuable humane orientations. It produces in vital functions process of future specialist, then it is localised herself. In result every act is an expression of definite settlement method contradictions of tunes. We took into account a presence of various mechanisms of psychological defence, compensation, which, on one hand, provide steadiness of objective system of humane valuables, which was by suitable rank, and from other - open the possibilities for ways of many-sided realisation and forming technology development mechanisms of humane traits of students of romanic and germanic philology faculty. In light of contemporary didactic education maintenance researches, which must be provided by students learning of bases of social positive conduct, in that number and acquirement of positive humane traits, sparring teacher activity and students initiative ought to grounded on such aspects: knowledge about nature, society, engineering, human and effective methods of positive social activity; acquirement of experience of creative approach to any activity; acquirement of patriotism lines, decency, professionalism, kindness. |
|
Date |
2017-09-05T13:02:09Z
2017-09-05T13:02:09Z 2000 |
|
Type |
Other
|
|
Identifier |
Савчак Н. В. Підготовка майбутніх учителів іноземної мови до гуманістичного виховання учнів : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.07 / Наталія Володимирівна Савчак ; наук. кер. А. С. Нісімчук ; Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2000. - 19 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/15287 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Редакційно-видавничий відділ "Вежа" Волинського державного університету ім. Л. Українки
|
|