Запис Детальніше

Дидактична гра як засіб активізації навчальної діяльності студентів університету

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Дидактична гра як засіб активізації навчальної діяльності студентів університету
 
Creator Куліш, Ірина Миколаївна
 
Subject дидактична гра
метод навчання
творча вправа
пізнавальний інтерес
активізація навчальної діяльності
технологія дидактичних ігор
мовна компетенція
дидактическая игра
метод обучения
творческое упражнение
познавательный интерес
активизация учебной деятельности
технология дидактических игр
языковая компетенция
didactic game
teaching method
creative exercise
cognitive interest
study activation
didactic game technology
language competence
378.147
 
Description Дисертація містить результати теоретико-експериментального дослідження
проблеми використання дидактичної гри як засобу активізації навчальної діяльності студентів університету. Обгрунтовано сутність дидактичної гри, її функції та сфери
впливу, визначено ієрархічний ряд функцій гри відповідно до кожної сфери впливу,
удосконалено класифікацію ігор взагалі та дидактичних ігор, зокрема, обгрунтовано
технологію підготовки та застосування дидактичної гри, її впливу на активізацію
навчальної діяльності студентів та розроблено технологічну карту дидактичної гри.
Обгрунтовано та експериментально перевірено результативність використання
педагогічної технології дидактичної гри у вищому закладі освіти, розроблено систему
дидактичних ігор для використання у педагогічному процесі вищого навчального закладу
освіти на заняттях з іноземної мови.
Диссертация содержит результаты теоретико-экспериментального исследования
проблемы использования дидактической игры как способа активизации учебной
деятельности студентов университетов. Обоснована сущность дидактической игры, ее
функций и сфер влияния, определен иерархический ряд функций игры относительно
каждой сферы влияния, усовершенствована классификация игр вообще и дидактических
игр в частности, обоснована технология подготовки и применения дидактической игры, ее
влияние на активизацию учебной деятельности студентов и разработана технологическая
карта дидактической игры. Обоснована и экспериментально проверена результативность
использования педагогической технологии дидактической игры в высшем учебном
заведении, разработана система дидактических игр для использования в педагогическом
процессе высшего учебного заведения на занятиях по иностранному языку.
The theses detect and prove effectiveness and technology of didactic games as one of the
teaching methods. Didactic games were examined as an effective training method. There are
different definitions of games that are applied in the training process. A teaching game is
considered to be a creative exercise that is applied in the training process, contains the training
task and provides the achievement of the definite training aim. The insertion of the teaching
game in the traditional training methods is one of the effective means of the students training
work activation.
To realize the essence, functions and importance of the games the classification of the
games was elaborated. Teaching games may be classified according: to the aim; means of
holding; number of participants; ways of guidance; time of holding; ways of organization; time
of students preparation; form of students activity and speech activity.
A teaching game has a definite influence on a personality of a student, his activity and
personal relations. A teaching game having influence upon this or that sphere performs definite
functions. In the sphere of personality activity there are such functions of the teaching game as
training, activizing and control. The teaching game performs forming, developing and
enertaining functions having influence on a personality. We distinguish communicative,
upbringing and stimulative functions of the teaching game in the sphere of personality relations.
The influence of the didactic games on some personal characteristics of students: their
feeling, activity, mood; the memory level; the attention level; the anxiety level; the state of
nervous system motion sphere was investigated.
According to the results of the testing “FAM” (feeling, activity, mood) all the showings
increased in the experimental group and decreased in the control group at the end of the lesson if
to compare with the beginning of the lesson. At the end of the year the similar changes were
observed. So, the teaching games have the positive influence on the students’ feeling, activity
and mood as these showings improve after the teaching games use. At the end of the year all the
memory level showings increased in the experimental group. Correlation of momentary and
lasting memory increased too. The memory level on English words was low at the beginning of
the year, but after use of the teaching games system this level and the correlation of momentary
and lasting memory increased at the end of the year. The correlation factor showed that the
showings of all memory kinds increased in most cases but for memory on English words. This
factor testifies about rebuilding of memory mechanisms remembering English words.
We were interested in showings of attention intensity, firmness and concentration and the
influence of teaching games on these showings. The investigation was held with the letters tables
(Anfimov’s method). The students who were taught after the experimental system looked
through more letters and made fewer mistakes while performing the task. So, we can make a
conclusion that games help to develop intensity, firmness and concentration of attention.
Analyzing the reactive anxiety investigation, we noted that the teaching games had a
positive influence on the students’ state as the number of students with the low level of anxiety
decreased more considerably in the experimental group. The number of students with the
moderate level of anxiety increased in the experimental group and did not change in the control
group.
Analyzing the students’ questionnaire we came to the conclusion that the students treated
positively to the games and consider them to be able to influence on the relations in the group.
As the games were double and group, so they assumed the interrelations of participants, i.e. the
games had the influence on the personal relations, which included: relations during joint activity;
emotional-personal relations; trend to communication.
As our investigation showed the degree of group unity increased at the end of the year
but the percent of the increasing was considerably higher in the experimental group. Reliable
increasing of all showings in the experimental group testifies about the positive influence of
games on the group relations.
 
Date 2017-10-10T13:30:54Z
2017-10-10T13:30:54Z
2003
 
Type Other
 
Identifier Куліш І. М. Дидактична гра як засіб активізації навчальної діяльності студентів університету : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09 / Ірина Миколаївна Куліш ; наук. кер. В. М. Король ; Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2003. - 25 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/15891
 
Language uk
 
Publisher Видав. від. Черкаського державного університету імені Богдана Хмельницького