Запис Детальніше

До проблеми визначення системного недорозвинення мовлення

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title До проблеми визначення системного недорозвинення мовлення
 
Creator Боряк, О. В.
 
Subject мовленнєва система
мовленнєва діяльність
функціональна система мови та мовлення
загальне недорозвинення мовлення
системне недорозвинення мовлення
розумова відсталість
розумово відсталі діти
порушення інтелектуального розвитку
порушення психофізичного розвитку
логокорекційна робота
речевая система
речевая деятельность
функциональная система речи и языка
общее недоразвитие речи
системное недоразвитие речи
умственная отсталость
умственно отсталые дети
нарушения интеллектуального развития
нарушения психофизического развития
логокоррекционная работа
speech system
speech activity
a functional system of speech and language
general underdevelopment of speech
systemic speech underdevelopment
mental retardation
mentally retarded children
intellectual disabilities
mental and physical development disorders
logoсcorrectional work
376
 
Description У статті підіймається проблема доцільного вживання логопедичної термінології під час визначення порушень
мовлення у дітей з порушеннями психофізичного розвитку (розумово відсталих дітей). Мета статті – узагальнити існуючі дані про визначення поняття «системне недорозвинення мовлення», обґрунтувати та довести положення про те, що системне недорозвинення мовлення є окремою групою порушень, яка доповнює та розширює межі психолого-педагогічної класифікації порушень мовлення.
Ґрунтуючись на проведених дослідженнях автор визначає системне недорозвинення мовлення (СНМ) як
різноманітні складні мовленнєві розлади, при яких порушене формування всіх компонентів мовленнєвої системи, які
відносяться до її звукової та смислової сторін при супутніх порушеннях розвитку, що обумовлені порушеннями інтелекту, або призводять до його порушення.
При СНМ інтелектуальний розвиток має або набуває сталі ознаки порушення (ЗПР, розумова відсталість), що
ускладнюють, а іноді, унеможливлюють нормований мовленнєвий розвиток. Тому порушення мовленнєвого розвитку за типом системного недорозвинення мовлення можна розглядати у випадках його обумовленості порушеннями інтелектуального розвитку (ЗПР, розумовою відсталістю), порушеннями слуху (туговухістю, глухотою), порушеннями опорно-рухового апарату (ДЦП), комплексними (складними) порушеннями розвитку, тяжкими порушеннями мовлення (алалії, афазії, дизартрії) у випадках, коли вони призводять до порушення інтелектуального розвитку.
В статье поднимается проблема целесообразности употребления логопедической терминологии при определении
нарушений речевого развития у детей с нарушениями психофизического развития (умственно отсталых детей). Цель статьи – систематизировать сведения про определение понятия «системное недоразвитие речи», обосновать и доказать положение про то, что системное недоразвитие речи есть отдельной группой нарушений, которая дополняет и расширяет
границы психолого-педагогической классификации нарушений речи.
Основываясь на проведенных исследованиях автор определяет системное недоразвитие речи (СНР) как
разнообразные сложные речевые нарушения, при которых нарушено формирование всех компонентов речевой системы,
которые относятся к ее звуковой и смысловой сторонам при сопутствующих нарушениях развития, которые обусловлены
нарушениями интеллектуального развития или приводят к его нарушению.
При СНР интеллектуальное развитие имеет или приобретает постоянные признаки нарушения (ЗПР, умственная
отсталость), что усложняет, а иногда делает невозможным нормальное речевое развитие. Поэтому, нарушения речевого
развития, за типом системного недоразвития речи, можно рассматривать в случаях его обусловленности нарушениями
интеллектуального развития (ЗПР, умственная отсталость), нарушениями слуха (глухота), нарушениями опорно-
двигательного аппарата (ДЦП), комплексными нарушениями развития, тяжелыми нарушениями речи (алалии, афазии,
дизартрии), в случаях, когда они приводят к нарушениям интеллектуального развития.
The article raises the problem of expediency use of logopedic terminology when determine disorders speech development
in children with developmental needs (mentally retarded children). The purpose of the article is to systematize information about the
concept definition of "systematic speech underdevelopment", to justify and prove the fact that the systematic speech
underdevelopment is a separate group of disorders which complements and expands the boundaries of psycho-pedagogical
classification of speech disorders.
Based on conducted researches the author defines systemic speech underdevelopment (SSU) as complicated speech
disorders in which the formation of all system speech components is disrupted and these components relate to its sound and
meaningful aspects during disorders development which are caused by the intellectual development disorders or lead to its
disorders.
Under SSU the intellectual development has or acquires permanent features of disorders (CRA, mental retardation) that
complicates and sometimes makes impossible the normal speech development. Therefore, the speech development disorder by the
type of speech systemic underdevelopment can be considered in cases of its conditionality by intellectual disabilities (mental
retardation), hearing disorder (deafness), disorders of the musculoskeletal system (cerebral palsy), complex developmental
disorders, severe speech disorders (alalia, aphasia, dysarthria) in cases when they lead to intellectual development disorders.
 
Date 2017-11-07T13:17:44Z
2017-11-07T13:17:44Z
2015
 
Type Article
 
Identifier Боряк, О. В. До проблеми визначення системного недорозвинення мовлення / О. В. Боряк // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. - Вип. 29. - С. 21-27.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/16373
 
Language uk
 
Publisher НПУ імені М. П. Драгоманова