Психологічні особливості професійної самосвідомості майбутнього вчителя початкової ланки шкільної освіти
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Психологічні особливості професійної самосвідомості майбутнього вчителя початкової ланки шкільної освіти
|
|
Creator |
Стахова, О. О.
|
|
Subject |
378
159.9 |
|
Description |
В статье раскрываются особенности проявления структурных компонентов профессионального самосознания будущего учителя начальных классов, а именно: когнитивного, аффективного и волевого. Так, результаты проведенного нами исследования показали поверхностное осознание будущими педагогами требований к современному учителю начальных классов, которое проявляется прежде всего преобладанием в идеале учителя 1–4-х классов личностных качеств, далеко не всегда являющихся первостепенными в учебно-воспитательном процессе; доминирование неадекватной (завышенной и заниженной) самооценки, коррелирующей с соответствующими уровнями самоуважения педагога к себе как к профессионалу; средний уровень развития саморегуляции поведения студентов в будущей трудовой деятельности, характеризующийся колебанием индивидуальных показателей ее шкал, что указывает на асинхронность развития отдельных его составляющих и неравномерность формирования всего процесса саморегуляции в целом. The article reveals the peculiarities of structural components’ development of professional selfconsciousness of a future primary school teacher, namely: cognitive, affective and strong-willed. The results of carried out research have shown the superficial realization of future teachers the demands for a contemporary teacher of a primary school. This superficial realization first of all is displayed by prevailing in a primary school teacher’ ideal the personal qualities, which are not always paramount in the teaching and educational process. There also prevails the inadequate (increased or decreased) self-evaluation, correlating with the appropriate levels of the teacher’s self-esteem as a professional; the medium level of self-regulation’s development of students’ behavior in their future professional sphere, which is characterized by fluctuation of individual indexes of its scales, that indicates the nonsynchronicity’s development of some of its constituents and inadequate formation of the whole process of self-regulation in general. |
|
Date |
2017-12-21T12:04:40Z
2017-12-21T12:04:40Z 2012 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Стахова, О. О. Психологічні особливості професійної самосвідомості майбутнього вчителя початкової ланки шкільної освіти / О. О. Стахова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки: зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2012. - Вип. 38. - С. 153-161.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17208 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|