Динаміка розвитку національної самосвідомості юнацтва в умовах психологічного супроводу
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Динаміка розвитку національної самосвідомості юнацтва в умовах психологічного супроводу
|
|
Creator |
Співак, Любов Миколаївна
|
|
Subject |
національна самосвідомість
психологічний супровід розвиток особистість юність национальное самосознание психологическое сопровождение развитие личность юность national self-consciousness psychological support development personality youth 159.923.2 |
|
Description |
В статті презентовано результати впровадження програми психологічного супроводу розвитку національної самосвідомості особистості юнацького віку в навчально-виховний процес вищої школи. Розкрито кількісні та якісні показники розвитку компонентів національної самосвідомості юнаків і юнок із експериментальної та контрольної груп до і після проведення програми психологічного супроводу цього процесу. Доведено ефективність авторської програми розвитку національної самосвідомості особистості в юності. В статье представлены результаты внедрения программы психологического сопровождения развития национального самосознания личности юношеского возраста в учебно-воспитательный процесс высшей школы. Раскрыты количественные и качественные показатели развития компонентов национального самосознания юношей и девушек экспериментальной и контрольной групп до и после проведения программы психологического сопровождения этого процесса. Доказана эффективность авторской программы развития национального самосознания личности в юности. Psychological support is relevant means of the psychological activity. Within the framework of this research it was applied to optimize the processes of young person’s national self-consciousness, national self-reflection, national self-realization and psychological self-regulation. Psychological support of the development of young person’s national self-consciousness includes the following stages: psychological diagnostics, the identification of specific developmental components of national identity and its epicentre, young people’s national self-consciousness; determining the strength and direction of interactions between the national autostereotype and the real and the ideal modalities of the person’s national self-consciousness; justification of the methodology, choice and implementation of methods for psychological support. The results realization of the program of psychological support of the development of young person’s national self-consciousness in the education process of higher education is confirmed of her effectiveness. The program of psychological support of development of young people’s national self-consciousness may be applied by psychologists, lecturers and heads of higher education institutions in teaching process. |
|
Date |
2017-12-29T11:37:29Z
2017-12-29T11:37:29Z 2015 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Співак, Л. М. Динаміка розвитку національної самосвідомості юнацтва в умовах психологічного супроводу / Л. М. Співак // Вісник Одеського національного університету. Серія : Психологія. – Одеса : «Астропринт», 2015. – Т. 20. – Вип. 4 (38), част. 1. – С. 131 140.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17239 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
«Астропринт»
|
|