Підвищення пізнавальної мотивації до вивчення фізики в класах гуманітарного профілю
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Підвищення пізнавальної мотивації до вивчення фізики в класах гуманітарного профілю
Повышение познавательной мотивации к изучению физики в классах гуманитарного профиля Enhance of cognitive motivation to study Physics in the humanities classes |
|
Creator |
Слободянюк, І. Ю.
|
|
Subject |
мотивація
учні (студенти) гуманітарного спрямування структурування навчального матеріалу мотивация ученики (студенты) гуманитарного профиля структурирование учебного материала motivation pupils (students) of humanitarian profile structuring of education material 373.853 |
|
Description |
Стаття присвячена розгляду питання підвищення пізнавальної мотивації до вивчення фізики серед учнів гуманітарного спрямування. На основі їх психолого-педагогічних особливостей розроблено структурно-логічну схему вивчення навчального матеріалу на прикладі теми “Властивості рідин”. Наведено порівняння зміни типу мотивації після вивчення навчального матеріалу в запропонований спосіб. Одним из важных и эффективных факторов улучшения уровня знаний по физике является повышение познавательного интереса, заинтересованности и мотивации. Успешность и эффективность учебной деятельности во многом зависит от уровня и типа мотивов. Статья посвящена рассмотрению вопроса повышения познавательной мотивации к изучению физики среди учащихся гуманитарного профиля. Проанализировано состояние исследования данного вопроса в научно-методической литературе. Исследован уровень мотивированности изучения физики среди гуманитариев. Проведено анкетирование на определение основного мотива изучения предмета и представлены его результаты. На основе психолого-педагогических особенностей гуманитариев, разработана структурно- логическая схема изучения учебного материала на примере темы “Свойства жидкостей”. Предложено ориентировочные вопросы, которые помогут заинтересовать учеников к изучению теоретического материала, интересные факты из биографии ученых, демонстрации, задачи качественного и количественного характера. Приведены примеры использования изучаемых явлений в повседневной жизни, медицине, строительстве и при решении экологических проблем. Представлены результаты изменения типа уровня мотивации после изучения учебного материала в предложенный способ. One of the important and effective factors for improving the level of knowledge in physics is to increase cognitive interest and motivation. The success and effectiveness of educational activity depends largely on the level and type of motives. Article considers the issue of increasing cognitive motivation of humanities to study Physics. The state of research of this issue in scientific and methodological literature is analyzed. The level of motivation to study Physics among the humanities was investigated. A survey was carried out to determine the main motive for studying the subject. The results are presented. A structural scheme of learning material is developed with the example of the topic “Properties of liquids” based on their psychological and pedagogical features. Orientation questions, which will help to interest students in the study of theoretical material, interesting facts from the biography of scientists, demonstrations, tasks of qualitative and quantitative nature are proposed. Examples of the use of the phenomena studied in everyday life, medicine, construction and in solving environmental problems are given. The results of changing the type of motivation level after studying the teaching material in the proposed method are presented. |
|
Date |
2018-01-17T07:25:31Z
2018-01-17T07:25:31Z 2017 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Слободянюк, І. Ю. Підвищення пізнавальної мотивації до вивчення фізики в класах гуманітарного профілю / І. Ю. Слободянюк // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 3 : Фізика і математика у вищій і середній школі : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 18. - С. 94-102.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17482 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|