Запис Детальніше

Оцінювання сформованості професійної компетентності майбутніх тренерів-викладачів з волейболу у вищих навчальних закладах

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Оцінювання сформованості професійної компетентності майбутніх тренерів-викладачів з волейболу у вищих навчальних закладах
 
Creator Тищенко, Т. Б.
 
Subject оцінювання
сформованість професійної компетентності
майбутні тренери-викладачі з волейболу
вищі навчальні заклади
оценивание
сформированность профессиональной компетентности
будущие тренеры-преподаватели из волейбола
высшие учебные заведения
evaluation
formation of professional competence
future coaches of volleyball
higher education institutions
796.325
378
 
Description У статті вказано, що оскільки професійна компетентність є діяльнісною характеристикою, то і її прояв повинен оцінюватись на основі сукупності знань, умінь, особистісних якостей і поведінкових реакцій у професійних ситуаціях, готовності тренера з волейболу вирішувати різноманітні професійні завдання. Професійну компетентність, якою повинні оволодіти майбутні тренери-викладачі з волейболу
у вищих навчальних закладах, автор пропонує поділити на такі групи: акмеологічна; аксіологічна; психолого-педагогічна; гностична; проектувальна; конструктивна; комунікативна; організаторська; інформаційна; фізкультурно-оздоровча; науково-дослідна і діагностична; рухова.
В статье указано, что поскольку профессиональная компетентность является деятельностной характеристикой,
то и ее проявление должно оцениваться на основе совокупности знаний, умений, личностных качеств и
поведенческих реакций в профессиональных ситуациях, готовности тренера по волейболу решать разнообразные профессиональные задания. Профессиональную компетентность, которой должны овладеть будущие тренеры-преподаватели по волейболу в высших учебных заведениях, автор предлагает разделить на такие группы: акмеологическая; аксиологическая; психолого-педагогическая; гностическая; проектировочная; конструктивная; коммуникативная; организаторская; информационная; физкультурно-оздоровительная; научно-исследовательская и диагностическая; двигательная.
The article stated that as professional competence is activity-characteristic, then its expression should be evaluated on the basis of a body of knowledge, skills, personality traits and
behavioral responses in professional situations, volleyball coach ready to solve a variety of professional tasks. Progress is determined by the system of modern sports daily work volleyball coach and his system of vocational training in high school. The choice of direction means of training future volleyball coaches in higher education and the organization of social and educational conditions of its realization is one of the urgent tasks of the application of the theory and methodology of professional education in the field of physical culture and sports. Professional competence volleyball coach is a complex set of properties and condition of the individual, which integrates specialized knowledge, skills and practical professional experience. Such a description would be incomplete if when assessing formation of professional competence of volleyball coaches in higher
education does not take into account the needs of professionals in their chosen professional activity, subjective individual susceptibility to coaching activities in the value system should play a leading role. In general skill trainer can be described very specific set of skills and abilities needed to solve educational
productive, educational and recreational objectives that form the basis of sports training. Professional competence, which should seize future volleyball coaches in higher education, the author proposes the following groups: akmeological; axiological; psycho-pedagogical; gnostic; designing; constructive; communicative; organizing; information; physical well-being; research and diagnostic; motor.
 
Date 2018-01-29T08:37:19Z
2018-01-29T08:37:19Z
2014
 
Type Article
 
Identifier Тищенко, Т. Б. Оцінювання сформованості професійної компетентності майбутніх тренерів-викладачів з волейболу у вищих навчальних закладах / Т. Б. Тищенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 6(49). - С. 142-148.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17672
 
Language uk
 
Publisher НПУ імені М. П. Драгоманова