Запис Детальніше

Артистичні уміння молодших школярів як предмет психолого-педагогічних досліджень

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Артистичні уміння молодших школярів як предмет психолого-педагогічних досліджень
 
Creator Московчук, Л. М.
 
Subject артистичні уміння
молодші школярі
сценічне перевтілення
сценічні рухи
комунікативні рухи
регулятивні рухи
артистические умения
младшие школьники
сценическое перевоплощение
сценические движения
коммуникативные движения
регулятивные движения
artistic abilities
junior schoolchildren
stage transformation
stage movements
communicative movements
regulative movements
37.016 : 78
 
Description У статті висвітлено зміст артистичних умінь молодших школярів, які підсилюють передачу необхідної інформації завдяки сценічному перевтіленню в новостворений образ і застосуванню комунікативних та регулятивних сценічних рухів. Обґрунтовано потребу у їх формуванні на уроках музичного мистецтва. Доведено, що сценічне перевтілення молодших школярів має обумовлюватись як проникненням в психологізм авторського задуму музичного твору, так і оптимальною емпатією по відношенню до слухачів.
В статье освещено содержание артистических умений младших школьников, которые усиливают передачу необходимой информации благодаря сценическому перевоплощению в новосозданный образ и применению коммуникативных и регулятивных движений. Обоснована необходимость в их формировании на уроках музыкального искусства. Доказано, что сценическое перевоплощение младших школьников должно обуславливаться как проникновением в психологизм авторского замысла музыкального произведения, так и оптимальной эмпатией по отношению к слушателям.
The content of artistic abilities that enhance the transfer of necessary information owing the scenic transformation to the newly created image and using the communicative and regulative scenic movements, is covered in the article. The indicated phenomenon is treated as not congenital, but acquired universal system of actions aimed at conclusive amplification the transfer of necessary information to surrounding owing the stage transformation and naturally plastic and elegantly refined communicative and regulative scenic movements during the implementation created in the imagination of the emotional-semantic image of a musical work in the information stream of performing activity. The need for their formation at the lessons of musical art justified. It is proved that the scenic transformation of junior schoolchildren should be done with the help of penetration into the psychology of the author's vision of music, and the optimal empathy towards the audience. The specific features of artistic abilities are specified. These include: the informational nature of scenic transformation; the instantaneous switching to the new situation; the sense of freedom during the transformation into a new image; emotional sensitivity towards surrounding; the freedom of self-expression; the stage confidence; the truthfulness and frankness of feelings; the openness of one's own emotional state; the sincerity of information transmission; naturally plastic and elegantly refined communicative and regulative scenic movements; self-control in terms of publicity; emotionality and the credibility of the information transmission; the insightful style of dialogue with others with the keeping of own dignity; the culture of information transfer owing the emotionally intense and expressive stage movements (communicative and regulative). It is noted that the manifestation of artistic abilities of junior schoolchildren is possible only under condition of their ability to create in the imagination of emotionally-meaningful image of the piece of music.
 
Date 2018-02-09T09:29:51Z
2018-02-09T09:29:51Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Московчук, Л. М. Артистичні уміння молодших школярів як предмет психолого-педагогічних досліджень / Л. М. Московчук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 27(37). - С. 104-109.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17887
 
Language uk
 
Publisher НПУ імені М. П. Драгоманова