Запис Детальніше

Методика організації та проведення семінарів: особливості підготовки майбутніх учителів біології

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Методика організації та проведення семінарів: особливості підготовки майбутніх учителів біології
Методика организации и проведения семинаров: особенности подготовки будущих учителей биологии
Methods of organizing and conducting seminars: the features of training of future teachers of biology
 
Creator Цуруль, Ольга Анатоліївна
 
Subject семінар
методична готовність
методика навчання біології
майбутні вчителі біології
методична підготовка
семинар
методическая подготовка
методическая готовность
методика обучения биологии
будущие учителя биологии
seminar
methodical training
methodical readiness
future teachers of biology
methods of teaching biology
 
Description В статье исследуется проблема методической подготовки будущих учителей биологии к организации и проведению семинаров. Установлено отсутствие устоявшегося понимания места школьного семинара в системе учебных занятий: в методических исследованиях семинар рассматривается как отдельная форма организации обучения биологии или вид урока. Обоснована сущность и раскрыты особенности методической подготовки будущих учителей биологии к организации и проведению семинаров в Национальном педагогическом университете имени М. П. Драгоманова. Охарактеризованы еe инвариантная и вариативная составляющие.
У статті досліджується проблема методичної підготовки майбутніх учителів біології до організації та проведення семінарів. Встановлено відсутність усталеного, єдиного розуміння місця шкільного семінару у системі навчальних занять: у методичних дослідженнях семінар розглядається як окрема форма організації навчання біології або вид уроку. Обґрунтовано сутність і розкрито особливості методичної підготовки майбутніх учителів біології до організації та проведення семінарів у Національному педагогічному університеті імені М. П. Драгоманова. Схарактеризовано її інваріантну та варіативні складові.
The problem of methodical training of future biology teachers to organizing and conducting seminars is one of the most relevant for professional education. In methodical researches seminar considers as a separate form of the organization of training of biology or a type of a lesson. Unfortunately, this problem was never brought up in current researches.
Aim of the study: to prove essence and to reveal features of methodical training of future teachers of biology to organizing and conducting seminars at the National Pedagogical Dragomanov University.Our research contains of understanding a seminar as a basic and separate leading form of organization of modern educational process of biology.
The studied form is effective and expedient not only for seniors, but also for the rest of the school. Educational seminars have special role in the high profile school.
The lecture, laboratory occupations and students’ self – study work (course «Methods of teaching biology») are leading types of author’s approach of methodical training of future biology teachers to organizing and conducting seminars. With a practical training for students (in secondary school) they form an invariant component of the studying methodical training. Scientific research tasks, course designing and qualification works are variable components methodical training of future teachers of biology to organizing and conducting seminars.
 
Date 2018-04-02T09:40:28Z
2018-04-02T09:40:28Z
2017
 
Type Article
 
Identifier Цуруль, О. А. Методика організації та проведення семінарів : особливості підготовки майбутніх учителів біології / О. А. Цуруль // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / голов. ред. А. А. Збруєва. - Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. - № 9 (73). - С. 130-140.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18555
 
Language uk
 
Publisher Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка