Методика організації та проведення семінарів: особливості підготовки майбутніх учителів біології
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Методика організації та проведення семінарів: особливості підготовки майбутніх учителів біології
Методика организации и проведения семинаров: особенности подготовки будущих учителей биологии Methods of organizing and conducting seminars: the features of training of future teachers of biology |
|
Creator |
Цуруль, Ольга Анатоліївна
|
|
Subject |
семінар
методична готовність методика навчання біології майбутні вчителі біології методична підготовка семинар методическая подготовка методическая готовность методика обучения биологии будущие учителя биологии seminar methodical training methodical readiness future teachers of biology methods of teaching biology |
|
Description |
В статье исследуется проблема методической подготовки будущих учителей биологии к организации и проведению семинаров. Установлено отсутствие устоявшегося понимания места школьного семинара в системе учебных занятий: в методических исследованиях семинар рассматривается как отдельная форма организации обучения биологии или вид урока. Обоснована сущность и раскрыты особенности методической подготовки будущих учителей биологии к организации и проведению семинаров в Национальном педагогическом университете имени М. П. Драгоманова. Охарактеризованы еe инвариантная и вариативная составляющие.
У статті досліджується проблема методичної підготовки майбутніх учителів біології до організації та проведення семінарів. Встановлено відсутність усталеного, єдиного розуміння місця шкільного семінару у системі навчальних занять: у методичних дослідженнях семінар розглядається як окрема форма організації навчання біології або вид уроку. Обґрунтовано сутність і розкрито особливості методичної підготовки майбутніх учителів біології до організації та проведення семінарів у Національному педагогічному університеті імені М. П. Драгоманова. Схарактеризовано її інваріантну та варіативні складові. The problem of methodical training of future biology teachers to organizing and conducting seminars is one of the most relevant for professional education. In methodical researches seminar considers as a separate form of the organization of training of biology or a type of a lesson. Unfortunately, this problem was never brought up in current researches. Aim of the study: to prove essence and to reveal features of methodical training of future teachers of biology to organizing and conducting seminars at the National Pedagogical Dragomanov University.Our research contains of understanding a seminar as a basic and separate leading form of organization of modern educational process of biology. The studied form is effective and expedient not only for seniors, but also for the rest of the school. Educational seminars have special role in the high profile school. The lecture, laboratory occupations and students’ self – study work (course «Methods of teaching biology») are leading types of author’s approach of methodical training of future biology teachers to organizing and conducting seminars. With a practical training for students (in secondary school) they form an invariant component of the studying methodical training. Scientific research tasks, course designing and qualification works are variable components methodical training of future teachers of biology to organizing and conducting seminars. |
|
Date |
2018-04-02T09:40:28Z
2018-04-02T09:40:28Z 2017 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Цуруль, О. А. Методика організації та проведення семінарів : особливості підготовки майбутніх учителів біології / О. А. Цуруль // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / голов. ред. А. А. Збруєва. - Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. - № 9 (73). - С. 130-140.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18555 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка
|
|