Формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури у процесі фахової підготовки
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури у процесі фахової підготовки
|
|
Creator |
Клименко, Світлана Іванівна
|
|
Subject |
культура професійного мовлення
майбутні вчителі української мови та літератури фахова підготовка засоби української фразеології культура профессиональной речи будущие учителя украинского языка и литературы профессиональная подготовка средства украинской фразеологии professional speech culture future teachers of Ukrainian language and literature professional training tools Ukrainian phraseology 351:355:37 (477) |
|
Description |
У роботі проаналізовано стан дослідження проблеми формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури у процесі вивчення фахових дисциплін у вітчизняній та зарубіжній літературі. Уточнено понятійно-категоріальний апарат, зокрема сутність базових понять, визначено особливості формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури у процесі фахової підготовки у вищому педагогічному навчальному закладі засобами української фразеології. На основі аналізу основних принципів і підходів до філологічної освіти визначено, теоретично обгрунтовано й експериментально перевірено педагогічні умови формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури. З урахуванням завдань наукового дослідження визначено критерії та показники сформованості культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури і за допомогою цих груп критеріїв виокремлено рівні професійного мовлення майбутніх фахівців: високий, достатній, задовільний і низький. Спроектовано авторську модель формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури засобами української фразеології. В работе проанализировано состояние исследования проблемы формирования культуры профессиональной речи будущих учителей украинского языка и литературы в процессе изучения профессиональных дисциплин в отечественной и зарубежной литературе. Уточнено понятийно-категориальный аппарат, в частности сущность базовых понятий, определены особенности формирования культуры профессионального вещания будущих учителей украинского языка и литературы в процессе профессиональной подготовки в высшем педагогическом учебном заведении средствами украинской фразеологии. На основании анализа основных принципов и подходов к филологическому образованию определены, теоретически обоснованы и экспериментально проверены педагогические условия формирования культуры профессиональной речи будущих учителей украинского языка и литературы. С учетом задач научного исследования определены критерии и показатели сформированности культуры профессиональной речи будущих учителей украинского языка и литературы и с помощью этих групп критериев выделены уровни профессиональной речи будущих специалистов: высокий, достаточный, удовлетворительный и низкий. Определены особенности формирования культуры профессиональной речи будущих учителей украинского языка и литературы средствами украинской фразеологии которые, в частности, заключаются в том, что ориентация учебного процесса на занятиях по языковым дисциплинам должна, по нашему мнению, быть направлена на комплексное изучение языковой картины мира как составляющей гуманитаризации образования. В результате проведения формирующего этапа эксперимента подтверждено, что особенности формирования культуры профессионального вещания будущих учителей украинского языка и литературы определяются, прежде всего, специальной лексикой (терминами, профессионализмами), а также спецификой профессиональной коммуникации, основой которой является етикетное общение. Разработана система упражнений с использование фразеологизмов, которая способствовала обогащению тезауруса студентов и выработке умений и навыков их нормативного употребления. Разработана авторская модель формирования культуры профессиональной речи будущих учителей украинского языка и литературы средствами украинской фразеологии. The state of study on creating a culture of professional speech of the future teachers of Ukrainian language and literature in the study of professional disciplines in domestic and foreign literatures were analyzed in the work. Concepts and categories of the particular nature of basic concepts, the peculiarities of creating a culture of professional speech of the future teachers of Ukrainian language and literature in the course of professional training in pedagogical high school by means of Ukrainian phraseology were clarified. The author developed a model of professional speech culture of future teachers of philology by means of Ukrainian phraseology. The analysis of the basic principles and approaches to the humanities in general determined pedagogical conditions of professional speech culture of the future teachers of Ukrainian language and literature was performed. Given the research objectives criteria and indicators of formation of professional speech culture of future teachers and linguists were defined and with these criteria levels of professional speech of future professionals were singled out: high, sufficient, solid and low. The features of forming professional speech culture of the future teachersphilologists by means of Ukrainian phraseology were defined in particular, the author has come to the opinion that the orientation of the educational process in the classroom for language courses should be aimed at a comprehensive study of the language picture of the world as part of humanistic education. As a result of the formative stage of the experiment it was confirmed that the characteristics of the formation of professional speech culture of the future teachers of Ukrainian language and literature are determined, above all, by a special vocabulary (terms, professionalisms) and specific professional communication, which is the basis of communication etiquette. The system of exercises with the use of phraseology was developed that helped enrich the thesaurus of students and the development of skills and their regulatory use. Effective pedagogical conditions were theoretically grounded and experimentally determined and model of professional speech culture of the future teachers of Ukrainian language and literature in the course of professional training in higher educational institutions was developed. |
|
Date |
2018-03-15T07:31:37Z
2018-03-15T07:31:37Z 2017 |
|
Type |
Other
|
|
Identifier |
Клименко, С. І. Формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури у процесі фахової підготовки : автореф. дис. ... канд. пед. наук. 13.00.04 / Світлана Іванівна Клименко ; [Наук. кер. Т. В. Гороховська] ; М-во освіти і науки України ; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2017. – 21 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18336 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|