Підготовка магістрів з освітніх вимірювань у педагогічному університеті
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Підготовка магістрів з освітніх вимірювань у педагогічному університеті
|
|
Creator |
Макаренко, Олена Леонідівна
|
|
Subject |
освітні вимірювання
магістратура підготовка магістрів професійна освіта готовність до професійної діяльності педагогічні умови структурно-функціональна модель підготовки магістрів образовательные измерения магистратура подготовка магистров профессиональное образование готовность к профессиональной деятельности психолого-педагогические условия структурно-функциональная модель подготовки магистров Educational Measurement Master’s degree Master’s training Professional Education Readiness for Professional Activity Pedagogical Conditions Structural and Functional Model of Master’s Training 378.22:[37.091.12.011.3-051:37.012](043.3) |
|
Description |
Досліджено підготовку магістрів з освітніх вимірювань у педагогічному університеті в умовах студентоцентрованого навчання. Здійснено аналіз сучасного стану теорії і практики освітніх вимірювань, підходів до визначення таких понять, термінів і категорій: освітні вимірювання, тест, тестування, моніторинг якості освіти тощо. На основі аналізу, узагальнення та систематизації зарубіжного та вітчизняного досвіду запропоновано авторське формулювання поняття «Освітні вимірювання». Досліджено сутнісні характеристики та зміст магістерської підготовки з освітніх вимірювань у зарубіжних та вітчизняних вищих навчальних закладах. Встановлено перспективи розвитку магістерської програми, які враховано у подальшому у розробленні моделі підготовки магістрів з освітніх вимірювань. Сформулювати й обґрунтувати критерії та показники готовності магістрів з освітніх вимірювань до професійної діяльності, виявлено рівні її сформованості. Досліджено та аргументовано психолого-педагогічні умови формування готовності магістра з освітніх вимірювань до професійної діяльності. Вперше розроблено, науково обґрунтовано та впроваджено структурно- функціональну модель професійної підготовки магістрів з освітніх вимірювань у педагогічному університеті в умовах студентоцентрованого навчання. Експериментально перевірено та доведено доцільність впровадження. В диссертации изложены результаты исследования профессиональной подготовки магистров по образовательным измерениям в педагогическом университете в условиях студентоцентрированного обучения. Осуществлен анализ нынешнего состояния и тенденций теории и практики образовательных измерений, подходов к формулированию таких понятий, терминов и категорий: образовательные измерения, тест, тестирование, мониторинг качества образования и т.д. На основе анализа, обобщения и систематизации зарубежного и отечественного опыта предложена авторская формулировка понятия «образовательные измерения». Исследованы основные качества та содержание магистерской подготовки по образовательным измерениям в зарубежных и украинских высших учебных заведениях. Установлены перспективы развития этой магистерской программы, которые учтены далее при разработке модели подготовки магистров по образовательным измерениям. Сформулированы и аргументированы критерии и показатели готовности магистров по образовательным измерениям к профессиональной деятельности, установлены уровни ее формирования. Исследованы психолого-педагогические условия формирования готовности магистра по образовательным измерениям к профессиональной деятельности. Впервые разработана, научно обоснованно та внедрена структурно- функциональная модель профессиональной подготовки магистров по образовательным измерениям в педагогическом университете в условиях студентоцентрированного обучения. Экспериментально проверено и доказано целесообразность ее внедрения. This dissertation aims to illuminate the research results of the training of masters in educational measurement at the pedagogical university under conditions of studentcentered learning. An analysis of the current state of the educational measurement theory and practice is performed. It had explored the approaches to the definition of such concepts, terms and categories: educational measurement, test, testing, education quality monitoring, etc. On the basis of analysis, generalization and systematization of foreign and domestic experience, the author's formulation of the concept "Educational measurement" had proposed. It had examined the essential features and content of the master's degree training in educational measurement at foreign and domestic universities. The prospects of the development of the domestic master's programme had detected and drowned up. These prospects were taken into account in the further development of the new model of preparation of masters in educational measurement. Also this study highlights the results of the study of the concept of "readiness of master’s in educational measurement for professional activity". This concept was determined as an integrative personality characteristic that is a prerequisite to carry out the future job duties and responsibilities. This characteristic consolidates cognitive, activity, motivation and value components. The criteria, indicators and levels of readiness to a professional activity of masters' in educational measurement were developed and based on the indicated components and substantiated. The psychological and pedagogical conditions of forming the readiness of master’s in educational measurement to professional activity are explored and substantiated: 1) the unity of the theoretical and practical components of the educational process with the provision of motivation to study; 2) the implementation of the principles of student-centered learning in the organization of the educational process of professional training of master’s in educational measurement; 3) effective use of information and communication learning environment; 4) the existence of a comprehensive system of practical training of masters in educational measurement, aimed at familiarizing masters with the conditions of future professional activities even during training at university. The main finding of this research was the structural and functional model of professional training of master’s in educational measurement at the pedagogical university under the conditions of student-centered learning. This model was developed, scientifically substantiated and implemented in educational process. The feasibility of its implementation had experimentally verified and proved. The practical significance of this completed study is that the curriculum in educational measurement had renewed and designed to enhance effectiveness of this master’s training. The work programmes of propaedeutic course "Fundamentals of Educational Measurement", and courses "Methodology of research in educational measurement", "Testing in the HR-management", "Activities of establishments for education quality assessment" had developed and implemented. A set of test items for the effective monitoring of educational outcomes, and for the level of the readiness of master’s in educational measurement for professional activity had developed and implemented in the educational process. Relevant recommendations and guidelines had prepared. The findings of this research can have an increasingly important influence for development of master’s training in educational measurement at Ukrainian universities. The structural and functional model of professional training of master’s in educational measurement at the pedagogical university under the conditions of student-centered learning can be adapted for training in other specialities as well. |
|
Date |
2018-03-15T08:35:18Z
2018-03-15T08:35:18Z 2017 |
|
Type |
Other
|
|
Identifier |
Макаренко, О. Л. Підготовка магістрів з освітніх вимірювань у педагогічному університеті : автореф. дис. ... канд. пед. наук. 13.00.04 / Олена Леонідівна Макаренко ; [Наук. кер. В. П. Сергієнко] ; М-во освіти і науки України ; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2017. – 23 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18343 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|