Запис Детальніше

Теоретичні і методичні засади навчання фізики майбутніх фахівців морського та річкового транспорту

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Теоретичні і методичні засади навчання фізики майбутніх фахівців морського та річкового транспорту
 
Creator Чернявський, Василь Васильович
 
Subject спеціальність «Річковий та морський транспорт»
Стандарт вищої освіти України
фізичний компонент Стандарту вищої освіти України
програма нормативної навчальної дисципліни «Фізика»
методична система навчання фізики
навчально-методичний комплекс
специальность «Речной и морской транспорт»
Стандарт высшего образования Украины
физический компонент Стандарта высшего образования Украины
программа нормативной учебной дисциплины «Физика»
методическая система обучения физике
учебно-методический комплекс
the Standard of higher education in Ukraine
the physical component of the Standard of higher education in Ukraine
the program of regulatory «Physics» discipline
methodical system of Physics teaching
educational and methodical complex
378.371:53.656.6
 
Description Вперше у ході здійснення в Україні заходів щодо виконання вимог Манільських поправок запропоновано освітню модель фахівця річкового та морського транспорту. Обґрунтовано провідну роль дисципліни «Фізика» у реалізації природничонаукової складової навчання. Вперше розроблено зміст фізичного компоненту Стандарту вищої освіти у галузі знань «Транспорт» для спеціальності «Річковий та морський транспорт», який значно прирощений за науковим, методологічним, професійним та філософським напрямами. На основі змісту фізичного компоненту розроблено нові програми нормативної навчальної дисципліни «Фізика».
Вперше запропоновано методичну систему навчання фізики фахівців річкового та морського транспорту, яка містить взаємопов’язані компоненти, що забезпечують формування компетентності з дисципліни «Фізика» та досягнення професійної спрямованості і наступності у її вивченні. Вперше розроблено навчально-методичний комплекс «Фізика у морській вищій школі: річковий та морський транспорт» як засіб нормативного, інформаційного і процесуального моделювання освітнього процесу з фізики відповідно до його цілей і завдань.
Впервые в ходе осуществления в Украине мероприятий по выполнению требований Манильских поправок предложена компетентностная образовательная модель специалиста речного и морского транспорта. Обоснована ведущая роль дисциплины «Физика» в реализации естественнонаучной составляющей обучения. Впервые предложено содержание физического компонента Стандарта высшего образования в области знаний «Транспорт» для специальности «Речной и морской транспорт», который значительно обогащён в научном, методологическом, профессиональном и философском направлении. На основании физического компонента разработаны новые программы нормативной дисциплины «Физика».
Впервые предложена методическая система обучения физике будущих специалистов речного и морского транспорта, которая содержит взаимосвязанные и взаимообусловленные компоненты, обеспечивающие формирование компетентности в области дисциплины «Физика» и достижение профессиональной направленности ы преемственности в её изучении. Впервые разработан учебно-методический комплекс «Физика в морской высшей школе: речной и морской транспорт» как средство нормативного, инфоромационного и процессуального моделирования образовательного процесса по физике в соответствии с его целями и задачами.
It is stated, that the possibility of Ukraine to access the seas and oceans creates beneficial presumptions for increasing the capacity of the Maritime Industry, as through the Straits which connect the Black and the Azov seas with the World Ocean our country has the opportunity to develop trade relations with various countries all round the world. It is important to note, that nowadays urgent issues of Ukraine's national interests in the world ocean are required to be solved and protected. According to this, the maritime education should become the object of the state attention, because the operation of new type vessels requires more qualitative training of specialists, based on a thorough fundamental basis.
It is proved, that the Maritime higher school modernization becomes important in terms of concepts, conventions, codes and recommendations of the International Maritime Organization (IMO) implementation in the legislative framework of Ukraine. Currently, priority to the functioning of the Maritime high school is paid in connection with the implementation of amendments to the International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers, 1978 (STCW) which were adopted in 2010 at a Diplomatic conference in Manila (Philippines) and are called «The Manila Amendments to the STCW Convention and Code». Manila amendments have introduced the significant changes in the standards of competences for Maritime professionals, particularly, they expanded and clarified standards in the high technologies, adopted new requirements for seafarers training and identified methods for their implementation. One of the most important requirements is a high level of technical training of seafarers and the formation of the creative and research activities foundations which provide a significant contribution to the overall level of their education.
It is demonstrated, that for a certain period of time after the adoption of «The Manila Amendments to the STCW Convention and Code», there was a discrepancy between these requirements and the legislation of Ukraine. The introduction of competency - based approach and the need of adapting the national qualification framework to the requirements of the International Maritime Organization required the development of new standards of higher Maritime education for different disciplines and professions as well as new educational and training programs. Therefore, the authors of the National university «Odessa maritime academy» and Kherson state maritime academy have developed the Standard of Higher education in Ukraine in the knowledge field of «Transport» for the specialty «River and sea transport» (the bachelor degree). Based on the standard of higher education, the new syllabus and programmes in accordance with the requirements of the Maritime higher education, including the regulations of International Maritime Organization are developed. In the process of Maritime higher education standardization, it was found
that the mechanisms of improving its quality is directly related to the provision of
marine education fundamentalization. It was stated, that as in the Maritime higher
educational establishments natural science component of the training is provided by
the «Physics» discipline, the value of this discipline is increased substantially. For the
first time in the course of «The Manila Amendments to the STCW Convention and
Code» implementation in Ukraine the educational model of a specialist of river and
sea transport is proposed and the leading role of the «Physics» discipline in the
implementation of the cycle of natural science component as the basic training
educational program is justified.
It is firstly developed the contents of the physical component of the Standard of
higher education in «Transport» knowledge area for the «River and Sea transport»
specialty, which is connected greatly with scientific, methodological, professional
and philosophical directions. Based on the contents of the physical component, the
new programmes of standard academic discipline «Physics» are developed taking
into account the need of their diversification for different specializations in terms of
the educational process organization according to the competency - based approach.
The methodological system of training for physics specialists of sea and river
transport is firstly proposed, which includes interconnected target, regulatory,
substantive, procedural and activity, organizational, managerial and effective
evaluation components, provides the possibility to control the execution of learning
tasks and corrective procedures, creates favourable methodological conditions for the
formation of competence in the «Physics» discipline and achieves professional
orientation and continuity in learning.
It is proved, that the performance of the physical component implementation
depends on the quality of training and methodological support and to which extent it
meets the learning objectives and, therefore, an important task is to create the
educational-methodical support of «Physics» discipline teaching. The theoretical and
methodical bases of educational and methodical complex «Physics in Maritime
higher education: river and sea transport» are firstly proposed as means of normative,
informational, and procedural modelling of educational process in Physics in
accordance to its goals and objectives, development strategies and future
professionals education, the composition and structure of scientific knowledge, and
the principles of disciplines integration of basic and professional courses and
professional orientation of education. Educational and methodical complex contains
the following components: Standard of higher education in Ukraine; the regulatory
program of the «Physics» discipline for different specializations; course books;
methodological guidelines; methodological support for students’ project activity;
methodological support in the implementation of the Physics and Astronomy content
integration; methodological support in distance learning.
 
Date 2018-04-04T06:28:34Z
2018-04-04T06:28:34Z
2017
 
Type Other
 
Identifier Чернявський, В. В. Теоретичні і методичні засади навчання фізики майбутніх фахівців морського та річкового транспорту : автореф. дис. ... д-ра. пед. наук. 13.00.02 / Василь Васильович Чернявський ; [Наук. кер. М. І. Шут] ; М-во освіти і науки України ; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2017. – 41 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18589
 
Language uk
 
Publisher Надруковано у видавничо-поліграфічному центрі ПП «ЛТ-Офіс»