Розвиток творчої самостійності студентів у процесі вивчення методики викладання зарубіжної літератури
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Розвиток творчої самостійності студентів у процесі вивчення методики викладання зарубіжної літератури
|
|
Creator |
Чайка, Олена Миколаївна
|
|
Subject |
творча самостійність
методика викладання зарубіжної літератури методична підготовка майбутнього вчителя-словесника структурна модель методична система розвитку творчої самостійності студентів-філологів творческая самостоятельность методика преподавания зарубежной литературы методическая подготовка будущего учителя-словесника структурная модель методическая система развития творческой самостоятельности студентов-филологов creative independence a technique of teaching the foreign literature methodical preparation of future teacher of literature structural model the methodical system of creative independence of students-philologists 378.016:[37.016:82](043.3) |
|
Description |
У дисертації запропоновано теоретично обґрунтовану та експериментально перевірену методичну систему розвитку творчої самостійності студентів у процесі вивчення методики викладання зарубіжної літератури. В основу системи покладені філософські погляди на творчість і самостійність особистості як основу буття людини, сутність, мету й джерело її діяльності; психолого-педагогічні положення про розвиток особистості в навчальному процесі, формування активності, самостійності та творчих здібностей суб’єктів навчання; методичний досвід порушеної проблеми в практиці фахової підготовки майбутнього вчителя зарубіжної літератури. Експериментально доведено вагомість і результативність запропонованої методики, яка підвищує ефективність навчання та професійного саморозвитку, вдосконалює методичну підготовку студентів-філологів у вищих педагогічних закладах освіти, забезпечує створення якісно нових нестандартних цінностей навчально-виховного значення та зумовлює творче ставлення до обраного фаху в умовах реформування сучасної школи та реалізації концепції літературної освіти в Україні. В диссертации предложено теоретически обоснованную и экспериментально проверенную методическую систему развития творческой самостоятельности студентов в процессе изучения методики преподавания зарубежной литературы. Основой системы стали философские взгляды на творчество и самостоятельность личности как ядро бытия человека, смысл, цель и русло его деятельности; психолого-педагогические убеждения о развитии личности в учебном процессе, формировании активности, самостоятельности и творческих задатков субъектов обучения; методический опыт поднятой проблемы в практике профессиональной подготовки будущего учителя зарубежной литературы. Экспериментально доказано важность и результативность предложенной методики, которая поднимает эффективность обучения и профессионального развития, совершенствует методическую подготовку студентов-филологов в высших педагогических учебных заведениях, обеспечивает создание качественно новых нестандартных ценностей учебно-воспитательного значения и определяет творческое отношение к выбранной профессии в условиях реформирования современной школы и реализации концепции литературного образования в Украине. The thesis is dedicated to the theoretical and experimental study of the problem of creative independence of students in the process of studying a technique of teaching the foreign literature in higher educational institutions. The scientific novelty and theoretical value of the research is that there have been comprehensively studied the first time in a methodical science the problem of creative independence of the individual and the integrity of methodical preparation of students based on their individual creative activity, clarified and scientifically grounded the meaning of "creative independence" and its role in methodical preparation of future teachers of literature, defined the criteria (motivational, processual, effective), indicators and levels (duplicating, reconstructive creativity, constructive creativity and productive creativity) of formation of creative independence of students-philologists in the process of methodical preparation, developed and experimentally verified the theoretical basis and model of methodical system of development of creative independence of students-philologists of higher pedagogical educational institutions, defined the most effective forms, methods, receptions and kinds of learning activities of students which aimed at developing creative independence in future teachers of literature in the process of studying a technique of teaching the foreign literature. In the thesis theoretically grounded and experimentally proved the methodical system of the development of creative independence of students in the process of studying a technique of teaching foreign literature. At the core of the system have been laid philosophical views on creativity and independence of the individual as the foundation of human existence, the essence, the aim and source of its activities; psychological and pedagogical conceptions about personality development in the educational process, forming the activity, independence and creativity of students; methodical experience of the raised problem in the practice of professional training future teachers of foreign literature. Also the theoretical analysis of philosophical, psychological and pedagogical works allowed to formulate a definition of creative independence: it is a personality quality, that characterized by the appearance of elements of novelty in its activity, awareness of their own ability to analyze and create "new products", criticality of thinking, productivity and a whole set of skills which provide a high level of training activities. The structure of methodical system of the development of creative independence of students in the process of studying a technique of teaching foreign literature has been defined by such structural elements as the leading idea, pivotal issues, principles, functions, components, implementation stages, methods, receptions and kinds of learning activities. The traditional receptions and kinds of learning activities of students have been refined and reinterpreted, while some specific innovative ones have been developed. Thus the result of the functioning of the system is formed creative student who can think critically and independently, produce original ideas and create "new products". It has been experimentally proved that the proposed technique directs students into productive independent and creative activities, increases the effectiveness of training and professional self-development, improves the methodical preparation of students-philologists in higher pedagogical educational institutions, provides a creation of qualitatively new unconventional values of teaching and educational importance and causes a creative approach to their chosen profession in terms of reforming the modern school and implementing the concept of literary education in Ukraine. The materials of research can be used to create curricula, textbooks, lecture materials development, planning practical and laboratory sessions for university course "Technique of teaching the foreign literature" in all forms of learning activities of students-philologists. |
|
Date |
2018-04-03T08:00:34Z
2018-04-03T08:00:34Z 2017 |
|
Type |
Other
|
|
Identifier |
Чайка, О. М. Розвиток творчої самостійності студентів у процесі вивчення методики викладання зарубіжної літератури : автореф. дис. ... канд. пед. наук. 13.00.02 / Олена Миколаївна Чайка ; [Наук. кер. Л. Ф. Мірошниченко] ; М-во освіти і науки України ; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2017. – 28 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18582 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Видруковано у Глухівському національному педагогічному університеті імені Олександра Довженка
|
|