Готовність керівної ланки органів і підрозділів МВС України до саморозвитку
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Готовність керівної ланки органів і підрозділів МВС України до саморозвитку
|
|
Creator |
Бойко-Бузиль, Ю. Ю.
|
|
Subject |
готовність
розвиток саморозвиток готовність до саморозвитку керівник співробітник органи і підрозділи МВС України готовность развитие саморазвитие готовность к саморазвитию руководитель сотрудник органы и подразделения МВД Украины readiness development self-development readiness to the self-development head employee agencies and departments of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine 159.9:35 |
|
Description |
Обґрунтовано важливість безперервного вдосконалення та роботи над собою в площині саморозвитку особистості. Подано узагальнені результати теоретичного аналізу наукових уявлень про готовність особистості до саморозвитку. Охарактеризовано сутнісні особливості поняття саморозвитку. Визначено зміст готовності в рамках двох основоположних підходів: функціонального та особистісного. Сформульовано авторський погляд на трактування саморозвитку як інтегративного утворення, що передбачає самоусвідомлену та самоконтрольовану активність особистості на шляху до самовдосконалення. Розкрито зміст та методику емпіричного дослідження готовності до саморозвитку на прикладі співробітників органів і підрозділів МВС України. Схарактеризовано рівні сформованості (низький, середній, високий) та динаміку готовності до самопізнання.
Обоснована важность непрерывного совершенствования и работы над собой в плоскости саморазвития личности. Представлены обобщенные результаты теоретического анализа научных представлений о готовности личности к саморазвитию. Охарактеризованы сущностные особенности понятия саморазвития. Определено содержание готовности в рамках двух основных подходов: функционального и личностного. Сформулирован авторский взгляд на трактовку саморазвития как интегративного образования, которое предусматривает самоосознанную и самоконтролируемую активность личности на пути к самосовершенствованию. Раскрыто содержание и методику эмпирического исследования готовности к саморазвитию на примере сотрудников органов и подразделений МВД Украины. Охарактеризованы уровни сформированности (низкий, средний, высокий) и динамика готовности к самопознанию, готовности к самосовершенствованию и общей готовности к саморазвитию. Определено актуальное состояние готовности личности к саморазвитию по блоку А (могу совершенствоваться, но не хочу знать себя), блоку Б (хочу знать себя и могу измениться), блоку В (не хочу знать себя и не могу меняться), блоку Г (хочу знать себя, но не могу себя изменить). Доказана важность и целесообразность коррекции и формирования готовности к саморазвитию в системе профессионального и личностного становления руководящего звена органов и подразделений МВД Украины. The importance of continuous improvement and self-cultivation through the lens of the self-development of a personality has been determined. The summarised results of a theoretical analysis of scientific notations about the readiness of the personality for the self-development have been presented. The peculiarities of the notion of the self-development have been characterised. The content of the readiness within the framework of two fundamental approaches has been defined: the functional and the personal. The author's view on the interpretation of the self-development as an integrative formation, which foresees the self-conscious and self-controlled activity of the personality on the way to the self-improvement has been represented. The content and the methodology of an empirical investigation of the readiness to the self-development as exampled on the employees of agencies and departments of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine have been clarified. The levels of formation (low, medium and high) and dynamics of readiness to the self-cognition, the readiness to the self-perfection and general readiness to the self-development have been determined. The actual state of readiness of the personality to the self-development under block A (I can improve myself, but do not want to know myself), block B (I want to know myself and can be changed), block C (I do not want to know myself and cannot be changed), a block D (I want to know myself, but cannot be changed) has been established. The importance and necessity of the correction and formation of readiness to the self-development within the system of professional and personal socialisation of heads of agencies and departments of the MIA of Ukraine has been proved. |
|
Date |
2018-04-05T13:34:20Z
2018-04-05T13:34:20Z 2017 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Бойко-Бузиль, Ю. Ю. Готовність керівної ланки органів і підрозділів МВС України до саморозвитку / Ю. Ю. Бойко-Бузиль // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 6 (51). - С. 39-46.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18623 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|