Запис Детальніше

Крос-навчальна інтеграція когнітивних процесів у виконавському досвіді майбутніх учителів хореографічних та музичних дисциплін

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Крос-навчальна інтеграція когнітивних процесів у виконавському досвіді майбутніх учителів хореографічних та музичних дисциплін
 
Creator Реброва, О. Є.
 
Subject крос-культурна компетентність
крос-навчальна інтеграція
когнітивні процеси
індивідуальні стилі мислення
виконавський досвід
майбутні учителі хореографічних та музичних дисциплін
cross-cultural competency
cross-learning integration
cognitive processes
individual styles of thinking
future music and choreography disciplines teachers
кросс-культурная компетентность
кросс-учебная интеграция
когнитивные процессы
индивидуальные стили мышления
исполнительный опыт
будущие учителя хореографических и музыкальных дисциплин
378+371.13+378.147+373.67
 
Description У статті порушено питання методичного вирішення проблеми формування цілісного системного, інтегрованого мислення майбутніх учителів хореографічних та музичних дисциплін. Цей фактор представлений як основний в порушенні існуючого предметоцентризму. Класифіковано індивідуальні стилі мислення, котрі виявляються через виконавський досвід студентів, у переліку визначено найбільш бажаний інтегрований стиль. Конкретизовано поняття крос-навчальної інтеграції когнітивних процесів; представлено атрибути та методи, що можуть бути спільними для викладання дисциплін різного напряму фахової підготовки студентів.
The article raises the problem of methodical solution to the problem of developing a single
system, integrated thinking of future music and choreography disciplines teachers. This factor is presented as a key one in breaking the existing focusing on the subject. Methodical support of this process is considered to be cross-learning integration of cognitive processes. Cross-learning art integration is a technological tool allowing to use the knowledge and experience gained in one discipline for greater efficiency when mastering others. The attributes of cross-learning integration of cognitive sphere is art and thinking processes – operating image representations, analytical operations, comparison, metaphorization and so on. Individual styles of thinking revealed through the students’ performance experience have been classified: synthetic style, idealistic pragmatic, analytical, realistic style of thinking. A synthetic style of thinking is a kind of integrated style. Methodical support was represented by pedagogical condition: strategy and orientation on convergence of various kinds of learning activity, which was used specifically for the development of artistic and integrative thinking processes. Usage of common methods for disciplines of different training aspects in the performance process proved to be effective, namely: activization of visual perception, combination of verbal and nonverbal means, interdisciplinary relationships, cognitive and analytical method.
В статье затронуты вопросы методического решения проблемы формирования
целостного системного, интегрированного мышления будущих учителей хореографических и музыкальных дисциплин. Этот фактор представлен как основной в нарушении существующего предметоцентризму. Классифицированы индивидуальные стили мышления, которые проявляются через исполнительный опыт студентов, в перечне определены наиболее желаемый интегрированный стиль. Конкретизировано понятие кросс-учебной интеграции когнитивных процессов; представлены атрибуты и методы, которые могут быть общими для преподавания дисциплин разного направления профессиональной подготовки студентов.
 
Date 2018-04-13T11:26:32Z
2018-04-13T11:26:32Z
2017
 
Type Article
 
Identifier Реброва, О. Є. Крос-навчальна інтеграція когнітивних процесів у виконавському досвіді майбутніх учителів хореографічних та музичних дисциплін / О. Є. Реброва // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 22 (27), ч. 1. – С. 12-19.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18718
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова