Запис Детальніше

Перспективне слухове мислення як основа виконавської діяльності музиканта-інструменталіста

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Перспективне слухове мислення як основа виконавської діяльності музиканта-інструменталіста
 
Creator Соколова, О. В.
 
Subject перспективне слухове мислення
інструментально-виконавська діяльність
симультанність
антиципація
long-range acoustic way of thinking
instrumental and performance preparation
simultaneity
anticipation
перспективное слуховое мышление
инструментально- исполнительская деятельность
симультанность
антиципация
7.071.2:159.932
 
Description У статті здійснено аналіз поняття «перспективне слухове мислення», розглянуті
психолого-функціональні закономірності його реалізації на всіх етапах інструментально-виконавської діяльності музиканта, виявлена роль даного виду мислення для формування цілісних уявлень про форму і зміст музичних творів.
The article analyzes the concept of "long-ranged tone thinking" as the basis for musical and performing process. The psychological and functional mechanisms for its implementation at all stages of instrumental and performing activities of a musician have been defined in the article. The role of this type of thinking to form a holistic view about the form and content of a piece of music has been researched. The article outlines that a long-range acoustic way of thinking is such a kind of intellectual activity that provides the ability to combine all the components of musical content achieving continuity and consistency of its expansion by combining all components into more significant
structural units. At the stage of acquaintance with the musical work a long-range acoustic way of thinking manifests itself in the formation of the attitude toward the creation of an integral emotional image. At the stage of preparation for the concert performance this way of thinking ensures the coverage of all components of the musical work that is a melody, rhythm, harmony, dynamics, tone colour and other.
В статье проведен анализ понятия «перспективное слуховое мышление»,
рассмотрены психолого-функциональные закономерности его реализации на всех этапах инструментально-исполнительской деятельности музыканта, выявлена роль данного вида мышления для формирования целостных представлений о форме и содержании музыкальных произведений.
 
Date 2018-04-26T10:17:18Z
2018-04-26T10:17:18Z
2017
 
Type Article
 
Identifier Соколова, О. В. Перспективне слухове мислення як основа виконавської діяльності музиканта-інструменталіста / О. В. Соколова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 22 (27), ч. 1. – С. 123-128.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18760
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова