Хореографічні здібності та їх розвиток у дітей дошкільного віку
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Хореографічні здібності та їх розвиток у дітей дошкільного віку
|
|
Creator |
Бутенко, Т. В.
Мамчур, С. Л. |
|
Subject |
розвиток хореографічних здібностей
інтелектуально-творчий потенціал музично-рухові можливості развитие хореографических способностей интеллектуально-творческий потенциал музыкально-двигательные возможности choreographic ability development intellectual and creative potential music and motion capabilities dance 373.2:792.8 |
|
Description |
Стаття присвячена проблемі розвитку хореографічних здібностей дітей дошкільного віку на початковому етапі навчання основам хореографії. Хореографічні здібності дітей розглядаються як складне багаторівневе утворення, у структурі якого можна виділити такі базові компоненти: інтелектуально-творчий потенціал, музично- рухові можливості та комплекс мотиваційно-особових якостей. Розглянуто психолого-педагогічні умови, що сприяють ефективності виявлення хореографічних здібностей дітей. Статья посвящена проблеме развития хореографических способностей детей дошкольного возраста на начальном этапе обучения основам хореографии. Хореографические способности детей рассматриваются как сложное многоуровневое образование, в структуре которого можно выделить такие базовые компоненты: интеллектуально- творческий потенциал, музыкально-двигательные возможности и комплекс мотивационных, личных качеств. Рассмотрены психолого-педагогические условия, которые способствуют эффективности выявления хореографических способностей детей. The article deals with problem of choreographic aptitude development in children of preschool age at the first stage of training in choreography. The choreographic capabilities of children are examined as difficult multilevel education, in the structure of that it is possible to distinguish such base components, as: intellectually-creative potential, musically-motive possibilities and complex of the motivational-personal qualities. Psychological and pedagogical terms that assist efficiency of exposure of choreographic capabilities of children are considered. Dance embodies one of our most primal relationships to the universe. It is pre-verbal, beginning before words can be formed. It is innate in children before they possess command over language and is evoked when thoughts or emotions are too powerful for words to contain. Dance is a natural method for learning and a basic form of cultural expression. Children learn movement patterns as readily as they learn language. Just as all societies create forms of visual representation or organize sounds into music, all cultures organize movement and rhythm into one or more forms of dance. Yet, while our educational systems for early childhood include drawing and singing, they often neglect to include dance. It is essential that education provide our children with the developmental benefits and unique learning opportunities that come from organizing movement into the aesthetic experience of dance. |
|
Date |
2018-04-27T11:13:46Z
2018-04-27T11:13:46Z 2017 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Бутенко, Т. В. Хореографічні здібності та їх розвиток у дітей дошкільного віку / Т. В. Бутенко, С. Л. Мамчур // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 5К (86) : Наукові матеріали ІХ Міжнародної науково-практичної конференції «Реалізація здорового способу життя – сучасні підходи», присвяченої 20-ти річчю факультету фізичного виховання Дрогобицького держ. пед ун-ту імені Івана Франка (18 – 19 травня 2017 р.). – С. 51-55.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18786 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|