Розвиток професійної компетентності вчителя фізичного виховання через систему творчих умінь
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Розвиток професійної компетентності вчителя фізичного виховання через систему творчих умінь
|
|
Creator |
Зубченко, Л. В.
|
|
Subject |
творчі вміння
учитель фізичного виховання професійна компетентність професійна діяльність творческие умения учитель физического воспитания профессиональная компетентность профессиональная деятельность creative ability teacher of physical education professional competence professional activity 371.132:796 |
|
Description |
У статті на основі аналізу наукових праць надано стислу характеристику творчих педагогічних умінь як професійної компетентності учителів фізичного виховання. Творчі уміння – це реалізовані креативні здатності людини, результатом застосування яких є новий продукт професійної діяльності. Факт реалізації творчих умінь свідчить про переміщення особистості з лав потенційно творчої до дійсно такої. Для успішної педагогічної діяльності учителя фізичного виховання потрібні глибокі професійні знання. Він має володіти досвідом професійної діяльності, який він здобув у процесі професійно-практичної роботи. І, лише пройшовши ці два етапи, він може оволодіти досвідом творчої діяльності й придбати творчі вміння, здатний виявляти педагогічні проблеми, їх осмислювати й вирішувати.
В статье на основе анализа научных работ представлена краткая характеристика творческих педагогических умений как профессиональной компетентности учителей физического воспитания. Творческие умения – это реализованные креативные способности человека, результатом применения которых является новый продукт профессиональной деятельности. Факт реализации творческих умений свидетельствует о перемещении личности из рядов потенциально творческой к действительно таковой. Для успешной педагогической деятельности учителя физического воспитания нужны глубокие профессиональные знания. Он должен обладать опытом профессиональной деятельности, который получил в процессе профессионально-практической работы. И, только пройдя эти два этапа, он может овладеть опытом творческой деятельности и приобрести творческие умения, способный обнаружить педагогические проблемы, их осмыслить и решать. The article is based on analysis of scientific papers and provides brief description of teacher’s creative skills as a professional competence of future teachers of physical education. Сompetence is defined as the integral characteristic of the individual, which involves a certain level of awareness, awareness, knowledge, experience, a certain level of preparedness (simple and complex skills, skills), as well as a combination of the relevant personal qualities and abilities necessary for successful activities within the profession. Competence is based on knowledge and skills, but they are not exhausted, necessarily covering the personal attitude of the person to them, as well as its experience, which makes it possible to combine this knowledge with the pre-acquired. Creative skills are implemented human creative abilities resulted to a new product of professional activity. The fact of implementation of creative abilities indicates transfer of the individual from the level of potential creativity to actual thereof. For successful pedagogical activity, teachers of physical education require professional competencies. He must have professional experience gained during the professional and practical work. The professional activity of the teacher of physical education can be carried out on two levels: reproductive-creative and actually creative. The reproductive and creative activity of the teacher is aimed at assimilating and consolidating the existing work experience acquired at the moment by other teachers of physical culture. For this, the teacher needs to make creative efforts - to understand the idea of experience, to analyze and generalize its elements, to adapt another experience to the conditions of the school where it works. The actual creative level is achieved in the process of finding original (that is, those not included in the experience of other) means and methods for solving the problems of physical education, the creation of a new system of training and extracurricular work on physical culture. And only when he has passed through these two stages, he can acquire experience in creative activity and creative skills, is able to detect educational problems, interpret and solve thereof. Educational creativity of teachers of physical education is seen as transforming activity aimed at finding and applying new and more effective tools and methods for strengthening of comprehensive health and physical development of children in order to prepare them for life, work, protection of the homeland. A creative approach to their work is a prerequisite for successful work of future teacher of physical education. |
|
Date |
2018-05-14T08:53:21Z
2018-05-14T08:53:21Z 2017 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Зубченко, Л. В. Розвиток професійної компетентності вчителя фізичного виховання через систему творчих умінь / Л. В. Зубченко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 29(39). - С. 7-11.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19058 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|