Народна музика як засіб формування національної свідомості учнів середніх класів на уроках музичного мистецтва
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Народна музика як засіб формування національної свідомості учнів середніх класів на уроках музичного мистецтва
|
|
Creator |
Могілей, І. В
|
|
Subject |
національне виховання
національна свідомість мистецька освіта урок музичного мистецтва народна музика національна свідомість учнів середніх класів national education national consciousness art education music lessons folk music national consciousness национальное образование национальное сознание художественное образование музыкальные уроки национальное сознание 37.035: [373.5.016:78 |
|
Description |
Стаття присвячена проблемі національного виховання в теорії і практиці загальноосвітньої школи. Автор наголошує на актуальності і значущості окресленого напрямку мистецької освіти, аналізує основні поняття, розглядає народну музику як важливий засіб формування національної свідомості учнів середніх класів на уроках музичного мистецтва. Осягнення учнями народної музики зробить їх добрішими та чуйнішими, оскільки зміст народної музики сповнений потенціалу високої духовності й справжніх життєвих цінностей. The article deals with the problem of national education in the theory and practice of secondary school. The author emphasizes the importance and significance of the solemnity toward art education, analyzes the basic concepts, consider folk music as an important means of national consciousness of middle classes in music lessons. An important landmark in school education is a "program of national education of children and youth," which states that the school is one of the factors revival of the nation. Therefore, in the program of the subject "Music" from 1st to 8th grade in all quarters studied folk music works Ukraine. During the development of folk music samples should be used all kinds of musical activity in close relationship (choir, listening to music, musical conversation, staging). Implementation calendar songs (harvest song, carols, freckles) develops emotional memory, teach students to perceive beauty. Musical conversation built on ancient folk customs, rituals and songs, the teacher will help prepare students for the perception of music. Comprehension of folk music students make them kinder and more sensitive, since the content of folk music full potential of high spirit and true values in life. After mastering basic national spiritual values of mankind - is a reliable way to nurture national consciousness of the student in his spiritual and cultural growth. В статье рассматривается проблема национального образования в теории и практике средней школы. Автор подчеркивает важность и значение эмоциональности в художественном образовании, анализирует основные понятия, рассматривает народную музыку как важный инструмент национального самосознания учеников средних классов на музыкальных уроках. Важной вехой в школьном образовании является «программа национального воспитания детей и молодежи», в которой говорится, что школа является одним из факторов возрождения нации. Поэтому в программе «Музыка» от 1-го по 8-й класс изучается народная музыка Украины. Во время обработки народных музыкальных образцов следует использовать все виды музыкальной деятельности в тесной взаимосвязи (хор, слушание музыки, музыкальный разговор, постановка). Песни календарного цикла развивают эмоциональную память, учат студентов воспринимать красоту. Понимание учениками народной музыки делает их более добрыми и более чувствительными, поскольку ее содержание обладает потенциалом высокого духа и истинных жизненных ценностей. |
|
Date |
2018-05-14T13:32:54Z
2018-05-14T13:32:54Z 2017 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Могілей, І. В. Народна музика як засіб формування національної свідомості учнів середніх класів на уроках музичного мистецтва / І. В. Могілей // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 22 (27), ч. 2. – С. 158-165.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19079 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|