Формування професійної компетентності майбутнього вчителя фізичної культури під час педагогічної практики
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Формування професійної компетентності майбутнього вчителя фізичної культури під час педагогічної практики
|
|
Creator |
Ніконець, А. В.
Михайловський, О. Б. |
|
Subject |
професійна компетентність
професійні уміння педагогічна практика майбутні вчителі фізичної культури профессиональная компетентность профессиональные умения педагогическая практика будущие учителя физической культуры professional competence professional skills teacher-training practice intended Physical Education teachers 378.147:796.011.3 |
|
Description |
У статті характеризується практична складова підготовки майбутніх вчителів фізичної культури; виокремлюються її засадничі принципи (зворотного зв’язку теоретичного навчання та практики, послідовності, наступності, динамічності, поліфункціональності, співробітництва); висвітлюються мета та завдання педагогічної практики; наголошується на її важливості у формуванні професійних умінь майбутніх фахівців (проектувальних, дидактичних, аналітичних, комунікативних, організаційних). В статье характеризуется практическая составляющая подготовки будущих учителей физической культуры; выделяются ее основные принципы (обратной связи теоретического обучения и практики, последовательности, преемственности, динамичности, полифункциональности, сотрудничества); освещаются цель и задачи педагогической практики; отмечается ее важное значение в формировании профессиональных умений будущих специалистов (проектных, дидактических, аналитических, коммуникативных, организационных). Teacher-training practice is an integral part of professional training, designed as a combination of students’ theoretical training and their practical activities. Besides, it promotes the professional competence of intendedPhysical Education teachers. The article defines the practical constituent element of intendedPhysical Education teacher training; distinguishes its basic principles (feedback of theoretical training and practice, consistency, continuity, dynamics, multi-functionality and cooperation); highlights the goals and objectives of teacher-training practice; emphasizes its importance in shaping the professional skills of intended professionals (projecting, didactic, analytical, communicatory, organizational). It has been established, that teacher-training practice within professional training in universities has a great potential for personal and professional development of intendedPE teachers. It provides a combination of their theoretical and practical training. It is found, that during teacher-training practice students intensify the process of self-tuition and self-education, level up professional readiness; synthesize pedagogic knowledge andpractical activities. Students-trainees’activity during practice is analogous to professional activity of PE teachers. Itis comparable with its content and structure and is organized in real-life environment of basic educational institutions. It is characterized by a variety of relationships with students, making it one of the most difficult forms of professional training. |
|
Date |
2018-05-16T09:09:23Z
2018-05-16T09:09:23Z 2017 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Ніконець, А. В. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя фізичної культури під час педагогічної практики / А. В. Ніконець, О. Б. Михайловський // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 5К (86) : Наукові матеріали ІХ Міжнародної науково-практичної конференції «Реалізація здорового способу життя – сучасні підходи», присвяченої 20-ти річчю факультету фізичного виховання Дрогобицького держ. пед ун-ту імені Івана Франка (18 – 19 травня 2017 р.). – С. 224-227.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19108 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|