Запис Детальніше

Використання психотехнічних прийомів у процесі вивчення дисципліни «сольфеджіо»

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Використання психотехнічних прийомів у процесі вивчення дисципліни «сольфеджіо»
 
Creator Ярошенко, О. М.
 
Subject психотехнічні прийоми
психотехніка
музичний слух
сучасне сольфеджіо
сенсорні технології
psycho technical ways
psycho technology
ear of music
modern solfeggio
sensorial technologies
психотехнические приемы
психотехника
музыкальный слух
современное сольфеджио
сенсорные технологии
378:016:784.9
 
Description Стаття розглядає використання психотехнічних прийомів у площині музичної
синестезії як засобу, що дозволяє сприймати звук за допомогою зорових, смакових, м’язових та інших асоціацій з метою підвищення ефективності музично-слухового виховання студентів на заняттях з курсу «Загальна теорія музики: сольфеджіо». Дисципліна сольфеджіо розглядається як одна з найважливіших галузей музичної психотехніки в площині становлення музичних відчуттів. В статті наводяться приклади з методики і психотехніки сучасного сольфеджіо та особистого практичного досвіду.
The article considers the usage of psycho technical ways in the plane of musical synesthesia as a method that allows to perceive sound with visual, gustative, muscular, and other associations in view to increase the effectiveness of musical and ear education of students at classes «General Theory of Music: Solfeggio». The topicality of the problem is responsible for, firstly, a leading role of psycho technologies in the cultural and educational development that must be accompanied by a harmonious development of three representative (sensorial) systems of human perception – visual, auditory, and kinetic one; secondly, the task of development of ear of music as a powerful
instrument for perfection of auditory human system in order to form professional ear of music in the educational process. The subject solfeggio is considered by author as a most important field of musical psycho technology in the plane of formation musical experience on the ground of modern solfeggio. The importance of parallel development of musical and intonational (verbal) ear is proved for to achieve certain successes in lingual perception, as well foreign. In order to decide the tasks of modern solfeggio the level of contribution the method of digital technology, the role of psychological characteristics of cerebration, the importance of union with psycho technical ways of all kinds of musical ear are indicated. The special emphasis is on musical synesthesia. There are examples of psycho technical ways from private practical experience in this article.
В статье рассматривается возможности использования психотехнических приемовв аспекте музыкальной синестезии как средства, позволяющего воспринимать звук с помощью визуальных, вкусовых, мышечных и других ассоциаций с целью повышения эффективности музыкально-слухового обучения студентов на занятиях по курсу «Общая теория музыки: сольфеджио». Дисциплина сольфеджио рассматривается как одна из важнейших отраслей музыкальной психотехники в плоскости становления музыкальных
ощущений. В статье приводятся примеры из методики и психотехники современного сольфеджио и личного практического опыта.
 
Date 2018-05-16T13:34:23Z
2018-05-16T13:34:23Z
2017
 
Type Article
 
Identifier Ярошенко, О. М. Використання психотехнічних прийомів у процесі вивчення дисципліни «сольфеджіо» / О. М. Ярошенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 22 (27), ч. 2. – С. 83-88.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19126
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова