Метод проектів як форма продуктивного навчання студентів
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Метод проектів як форма продуктивного навчання студентів
|
|
Creator |
Тадеуш, О. М.
|
|
Subject |
метод проектів
проектна технологія проектна діяльність продуктивне навчання метод проектов проектная технология проектная деятельность продуктивное обучение project method project technology project activities effective learning 37.091.31.3 |
|
Description |
У статті висвітлено сутність, зміст та функції методу проектів. Подано детальну характеристику типології навчальних проектів за різними класифікаційними ознаками, обґрунтовано специфіку організації, етапи виконання та доцільність застосування методу проектів у навчальному процесі як форми продуктивного навчання студентів. Запровадження проектної технології у навчальному процесі сприятиме кращому засвоєнню і поглибленню знань, розвитку творчого мислення студента; формуванню навичок групової командної роботи та комунікації, управлінню конфліктними ситуаціями; сприятиме навчанню методам пошуку, збору, аналізу та синтезу інформації для вирішення поставлених навчальних завдань. В статье раскрыта сущность, содержание и функции метода проектов. Представлена подробная характеристика типологии учебных проектов по различным классификационным признакам, обоснована специфика организации, этапы выполнения и целесообразность применения метода проектов в учебном процессе как формы продуктивного обучения студентов. Внедрение проектной технологии в учебный процесс будет способствовать лучшему усвоению знаний студентов, развитию творческого мышления; формированию навыков групповой командной работы и коммуникации, развитию умений управления конфликтными ситуациями; способствовать обучению методам поиска, сбора, анализа и синтеза информации для решения поставленных учебных задач. The article deals with the investigation of the essence, content and functions of project method. The author has described in detail the classifications of class projects according to different criteria, substantiated the specific features of the organization, execution phases and applicability of the project method in educational process as an effective learning form teaching students. The author has specified the requirements for the organization of students’ project activities: problem setting; theoretical, practical and educational relevance of the project; organization of students’ research work; development of the content-related part of the project with recorded phase results; selection of research methods, data collection, classification and analysis; discussion of results; presentation of results; project estimation; conclusions and directions for future research. General execution phases of class projects have been singled out and described in detail, namely: the information-oriented phase, technological realization, summarizing the results, creative representation, project defense. The author has come to the conclusion that the introduction of project method in educational process will facilitate the acquisition and deepening of students’ knowledge, will develop their creative thinking, skills of team work, communication and conflict management, ability to use the methods of data search, collection, analysis and synthesis, necessary to solve the set tasks. |
|
Date |
2018-05-17T09:38:29Z
2018-05-17T09:38:29Z 2017 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Тадеуш, О. М. Метод проектів як форма продуктивного навчання студентів / О. М. Тадеуш // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 29(39). - С. 142-146.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19155 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|