Запис Детальніше

Перспективи розвитку творчої індивідуальності фахівця-музиканта у процесі професійної підготовки в контексті компетентнісного підходу

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Перспективи розвитку творчої індивідуальності фахівця-музиканта у процесі професійної підготовки в контексті компетентнісного підходу
 
Creator Татарнікова, А. А.
 
Subject фахова підготовка
майбутні фахівці-музиканти
арт-менеджмент
професійна компетентність з арт-менеджменту
формування професійної компетентності з арт-менеджменту
профессиональная подготовка
будущие музыканты
профессиональная компетентность по арт-менеджменту
формирование профессиональной компетентности по арт-менеджменту
professional training
future specialists-musicians
art-management
professional competence of art-management
formation of professional competence
378.937
 
Description У статті обгрунтовано перспективи розвитку творчої індивідуальності фахівця-музиканта у процесі його професійної, зокрема, диригентсько-хорової підготовки в контексті ідей компетентнісного підходу. Розкриваючи суть провідних понять цієї нової освітньої парадигми, автор концентрує увагу на значущості формування професійної компетентності майбутнього фахівця-музиканта з арт-менеджменту під час його навчання у вищому мистецькому навчальному закладі. Розкрито сутність і специфіку професійної компетентності з арт-менеджменту як соціально значущого новоутворення особистості фахівця-музиканта, яке тлумачиться як інтегральний феномен у складі управлінської, сервісної, лідерської, персональної компетенцій. Подано ідею про необхідність створення інноваційної моделі організації вищої мистецької освіти на основі впровадження нових освітніх технологій, зокрема технологій арт-менеджменту.
В статье обоснованы перспективы развития творческой индивидуальности музыканта-профессионала в процессе его вузовской, в частности, дирижерско-хоровой подготовки в контексте идей компетентностного подхода. Раскрывая суть основных понятий этой новой образовательной парадигмы, автор концентрирует внимание на значимости формирования профессиональной компетентности будущих музыкантов по арт-менеджменту в процессе обучения в музыкальном вузе. Обоснована сущность и специфика профессиональной компетентности будущих музыкантов по арт-менеджменту как социально значимого новообразования их личности, которое функционирует в единстве управленческой, сервисной, лидерской и персональной компетенций. Выдвинута идея о необходимости разработки инновационной модели организации высшего музыкального образования путем внедрения новых образовательных технологий, в частности, технологий арт-менеджмента.
The article justifies the perspectives of development of creative individuality of a specialists-musicians during higher school, including conductorial and choral training in the context of the ideas of competence approach. The author is focusing on the importance of the professional competence formation of future musicians on arts-management in the process of learning at the musical College, disclosing the essence of the main concepts of this new educational paradigm. The main point and peculiarities of professional competence of future musicians are justified in art-management as a socially significant growths of their personality. It determines their substantive and functional and role knowledge towards the effective management of creative processes in the society of market economy and ability and readiness to the practical implementation of art-technologies in the field of musical art, the presence of the necessary motivation and experience artistic and creative activities. It is demonstated that professional competence of a musician art-management is functioning in the unity of administrative, service, leadership and personal competencies. It is justified that the new competency is based on the paradigm of higher education in the context of conductorial and choral training of future specialists-musicians. It should be seen as a complete pedagogycal system, which is aimed at the acquisition of the necessary subject competence. This will contribute to learning the system of knowledge, abilities and skills not only in the field of choral art, singing and conducting, methods of working with the choir and the organization of choirs, but in the plane of the art of management. It determines the development of their personal qualities as the modern art-managers.The creation of an innovative model of development of creative personality is proposed of future specialists-musicians in the process their professional, as well as conductorial and choral training at the higher art school. The theory and technology are used in the art management in the formation of their respective professional competence.
 
Date 2018-05-17T11:58:16Z
2018-05-17T11:58:16Z
2017
 
Type Article
 
Identifier Татарнікова, А. А. Перспективи розвитку творчої індивідуальності фахівця-музиканта у процесі професійної підготовки в контексті компетентнісного підходу / А. А. Татарнікова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 29(39). - С. 146-150.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19157
 
Language uk
 
Publisher НПУ імені М. П. Драгоманова