Запис Детальніше

Аксіологічний підхід до формування творчої активності дітей старшого дошкільного віку засобами вокально-хорового мистецтва

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Аксіологічний підхід до формування творчої активності дітей старшого дошкільного віку засобами вокально-хорового мистецтва
 
Creator Майба, О. К.
 
Subject аксіологічний підхід
діти старшого дошкільного віку
вокально-хорове мистецтво
axiological approach
children of the senior preschool age
vocal and choral art
373.2.091.33:783.7
 
Description У статті проаналізовано аксіологічний підхід до формування творчої активності дітей старшого дошкільного віку засобами вокально-хорового мистецтва. Окреслено особливості використання аксіологічного підходу у процесі вокально-хорового навчання. Доводиться, що вокально-хорове мистецтво є суттєвою складовою духовного розвитку творчої особистості дошкільника. Визначено сутність та значення аксіологічного підходу, що дозволяє спрямовувати вокально-хорове навчання дітей старшого дошкільного віку як засіб формування їх духовних цінностей. Саме аксіологічний підхід дозволяє спрямовувати навчання дітей старшого дошкільного віку на формування системи ціннісних орієнтацій, відповідних гуманістичній парадигмі освітнього процесу і адекватних потребам сьогодення.
The article analyzes the axiological approach in the formation of a creative personality in children of the senior preschool age by means of vocal-choral art. It turns out that vocal and choral art is an essential component of the spiritual development of a child's preschooler's creative personality. The content of the process of formation of a creative person in older preschoolers by means of vocal-choral art is specified through adequate tasks, which reflect the main directions of educational influence on the personality of the child. It is the axiological approach that focuses on the training of the formation of value orientation systems for children of preschool age, corresponding to the humanistic paradigm of the educational process and adequate to the needs of the present. We consider the formation of the creative personality of preschoolers by means of vocal-choral art through the study of vocal and choral works that carry universal, national, family and civil values. After all, the process of vocal-choral education gradually brings children of the senior preschool age to a higher value system. Thus, the main task of the axiological approach of the children of the senior preschool age by means of vocal and choral art is the formation of spiritual values such as love, mercy, interest in the knowledge of the unknown, aspiration to the national song traditions and culture, etc.; justice, honesty, kindness, responsibility, compassion, mutual help, cheerfulness, freedom, humanity, etc. In determining the essence and meaning of the axiological approach, aimed at forming the creative personality of children of the senior preschool age by means of vocal and choral art, it is possible to consider as a valuable awareness of aesthetic, vital ideals as an experience of generations in the realization of good and evil as a means of forming spiritual values.
 
Date 2018-06-21T06:25:48Z
2018-06-21T06:25:48Z
2017
 
Type Article
 
Identifier Майба, О. К. Аксіологічний підхід до формування творчої активності дітей старшого дошкільного віку засобами вокально-хорового мистецтва / О. К. Майба // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 23 (28). - С. 3-7.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19656
 
Language uk
 
Publisher НПУ імені М. П. Драгоманова