Запис Детальніше

Соціальне виховання і духовність майбутніх соціальних педагогів

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Соціальне виховання і духовність майбутніх соціальних педагогів
 
Creator Майборода, Галина Яківна
 
Subject соціальна педагогіка
соціальне виховання
духовність
бездуховність як характеристики особистості
виховання якостей духовності
майбутні соціальні педагоги
social pedagogy
social education
spirituality
spirituality and non-spirituality as a person's characteristics
formation of spirituality qualities
social pedagogues
378
 
Description У статті проаналізовано взаємозв’язок понять «соціальне виховання»
«духовність», «бездуховність» особистості в контексті професійної підготовки студентів спеціальності «соціальна педагогіка». Визначено причини, які впливають на виховання духовності особистості. Зазначено важливість упровадження позитивного досвіду вітчизняних педагогів і технологій із соціального виховання духовності. Акцентовано увагу на необхідності цілеспрямованого впливу соціального виховання на формування духовних характеристик особистості. Представлено результати проведеного дослідження щодо виявлення якостей духовності у студентів.
Future social pedagogues' social education and spirituality. Realization of this purposewas carried out by studying the works of scientists who study the concept of "spirituality" in the context of social-and-educational activities. It is noted that the socio-educational activities arecharacterized by humanistic nature, ensured by the implementation of the principle of humanity; the activities that affect the spiritual development of an individual are added to the list of major features, "selfdetermination of oneself and self-identification of the sense of one’s own life"; "moraland-spiritual development", "development of spiritual values","moral and humanistic","charity","organizing and providing of spiritual and material support both to individuals and population", etc. Among the applied tasks of social pedagogy scholars distinguish: the development of consciousness of a subject (a specialist) and objects (a client or a group of people), the statement of uniqueness of an individual, the release of internal potentials, self-overcoming of internal conflicts, the development of the ability to bring happiness to oneself and others. The above mentioned requires a fresh look at the problem of formation of future social pedagogists’spiritualityand justify pedagogical conditions that would impact positively on the development and improvement of this quality
 
Date 2018-07-18T11:50:32Z
2018-07-18T11:50:32Z
2018
 
Type Article
 
Identifier Майборода, Г. Я. Соціальне виховання і духовність майбутніх соціальних педагогів / Г. Я. Майборода // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 11 : Соціальна робота. Соціальна педагогіка : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 24 (ІІ том). - С. 84-91.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19937
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова