Запис Детальніше

Проектування фахівця майбутнього у процесі професійно-педагогічної підготовки в університеті

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Проектування фахівця майбутнього у процесі професійно-педагогічної підготовки в університеті
Designing a specialist of the future in the process of professional and pedagogical training at the university
 
Creator Гуменюк, Т. Б.
 
Subject академічна свобода
університети
фахівець майбутнього
випереджаюча освіта
зміст загальної підготовки
освітні технології
academic freedom
universities
specialist of the future
advanced education
content of general training
educational technologies
378.4:377.3
 
Description Актуальність теми дослідження. Місія університету є
виховання еліти країни, утвердження
цінностей, норм, традицій, практик
та намірів, що складають моральне
ядро людини, здатної до майбутніх
перетворювальних процесів у світі.
Сьогодні на порядок денний
ставляться питання про перехід до
нового етапу цивілізаційного
розвитку, що ґрунтується на
радикальній зміні цінностей і цілей
людства, а також векторності й
змістовності різних сфер людської
життєдіяльності [9]. Тому модернізація, реформування, перебудова
освіти виступає неперервним
процесом як у всьому світі так і в
Україні.
Постановка проблеми. Реформи, інновації в системі вищої
професійної освіти необхідні для
розвитку фахівця майбутнього,
здатного вирішувати проблеми
цивілізаційного та екологічного
характеру. Конструктивною ідеєю в
даному аспекті є ідея випереджаючої
вищої професійної освіти.
Аналіз останніх досліджень і
публікацій. Вагомий внесок у
розробку концепції випереджаючої
освіти зробили такі вчені, як
П. Анохін [4], С. Батишев, Б. Бим-Бад
[5], В. Горшенін, К. Колін [16],
П. Новиков [20], А. Субетто, та ін.
Метою науковців А. Урсула,
Н. Мамедова, Е. Гiрусова, М. Трифонової [25] було створити модель
освітньої системи, здатної вивести
людство з кризового стану,
адаптувавши освіту до нової моделі цивілізаційного розвитку.
Представник філософської думки
Горбань О. [9] розглядає випереджаючу освіту як модель освітньої
системи, яка набуває двох нових
глобальних функцій: перша –
неогуманістична, спрямована на
виживання і постійний розвиток усього
людства; друга – екологічна, яка
акцентує увагу на збереженні біосфери
та природи загалом, забезпеченні
сприятливих екологічних умов і ресурсів.
Ряд учених (В. Зуев, Н. Саблукова,
Н. Соколова та ін.) відзначають, що
для реалізації проекту випереджаючої
освіти необхідно розробити новий
зміст та запропонувати інноваційні
освітні технології з метою
підготовки фахівця майбутнього.
Постановка завдання. З метою
проектування фахівця майбутнього
обґрунтувати та запропонувати
змістове та технологічне
забезпечення процесу його професійнопедагогічної підготовки на принципах
випереджаючої освіти.
Виклад основних матеріалів.
Сьогодні Україні необхідне
утвердження нової ролі вищої освіти,
яку вона відіграє в країнах Європи, де
університети є джерелом поширення
нових знань та окреслення майбутніх
інтелектуальних орієнтирів для
суспільства, піднімають значущість
загальнолюдських цінностей.
У сприятливих умовах академічної
свободи, яку університети отримали
за новим Законом України «Про вищу
освіту», враховуючи глобальні
проблеми розвитку цивілізації та
збереження біосфери є можливість
реалізації проекту випереджаючої
освіти. Для цього пропонується
впровадження в систему вищої
професійно-педагогічної освіти блоку
наукових дисциплін загальної
підготовки, а саме: «Філософія»,
«Основи економічної теорії»,
«Загальна теорія систем», «Глобалістика», «Ноосферологія»,
«Соціально-екологічна безпека
життєдіяльності», «Фундаментальні основи інформатики», «Наука,
техніка і технології», зміст яких та
інноваційні освітні технології його
реалізації може забезпечити
формування загальної компетентності фахівця майбутнього.
Висновки. Отже, сьогодні
створено умови для реалізації нових
освітніх проектів та виведення
університетів на передові позиції
європейської вищої освіти. Академічна
свобода ЗВО дає можливість
реалізувати проект випереджаючої
вищої професійно-педагогічної освіти,
яка націлена на підготовку фахівця
майбутнього, здатного мислити та
діяти на рівні загальнолюдських
цінностей та екологічних проблем на
Землі. Запропоновані зміст та
технології навчання здобувачів вищої
освіти в подальшому потребують
обговорень та дискусій, а також
експериментальної апробації у ЗВО,
які зацікавлені у реалізації нових
освітніх підходів та орієнтовані на
європейський вектор розвитку.
Urgency of the research. The
mission of the university is to educate the
elite of the country, to establish values,
norms, traditions, practices and
intentions, which constitute the moral
core of a person, who are capable of
future transformative processes in the
world. Today on the agenda questions
about the transition to a new stage of
civilizational development, which is
based on a radical change in the values
and goals of humanity, as well as the
vector and content of various spheres of
human activity, are raised. Therefore,
modernization, reformation and
restructuring of education are an
ongoing process both in the whole world
and in Ukraine.
Target setting. Reforms,
innovations in the system of higher
professional education are necessary for
the development of a specialist of the
future, who will be able to solve problems
of a civilizational and ecological
character. The idea of advanced higher
professional education is a constructive
idea in this aspect.
Actual scientific researches and
issues analysis. A great contribution to
the development of the concept of
advanced education was made by such
scientists as P. Anokhin [2], S. Batyshev,
B. Bym-Bad [3], V. Horshenin,
K. Kolin [4], P. Novykov [5], A. Subetto,
and etc. To create a model of the
educational system that will be able to
bring mankind out of crisis, thanks to the
adaptation of the formation of a new
model of civilizational development was
the goal of such scientists A. Ursula, N. Mamedova, E. Hirusova, M.Tryfonovoi [6].
A representative of philosophical
thought Gorban A. [7] considers
advanced education as a model of an
educational system that acquires two
new global functions: the first is neohumanistic, aimed at the survival and
constant development of all mankind; the
second - the ecological, which focuses on
preserving the biosphere and nature in
general, providing favorable
environmental conditions and resources.
A number of scientists (V. Zuev, N.
Sablukova, N. Sokolova and etc.) note
that to implement the project of advanced
education it is necessary to develop new
content and to offer innovative
educational technologies in order to train
a specialist of the future.
The research objective. For the
purpose of designing a specialist of the
future to substantiate and offer
comprehensive and technological support
for the process of his professional and
pedagogical preparation on the
principles of advanced education.
The statement of basic materials.
Today, Ukraine needs to establish a new
role for higher education, which it plays
in Europe, where universities are the
source of the dissemination of new
knowledge and the definition of future
intellectual guidelines for society. Higher
education raises the importance of
universal values.
In the favorable conditions of
academic freedom, which universities
received under the new Law of Ukraine
"On Higher Education", Considering the
global problems of the development of
civilization and conservation of the
biosphere, there is the possibility of
implementing a project of advanced
education. To this end, the introduction of
a block of general training disciplines is
proposed in the system of higher
professional and pedagogical education,
namely: "Philosophy", "Basics of
economic theory", "General systems theory", "Globalistics", "Noospherology",
"Social and ecological safety of vital
activity", "Fundamentals of Informatics",
"Science, technology and technology", the
content of which and innovative
educational technologies of its
implementation can ensure the formation
of the general competence of a specialist
of the future.
Conclusions. So, today the
conditions for the implementation of new
educational projects and the withdrawal
of universities to the forefront of
European higher education are created.
Academic freedom of higher educational
institutions makes it possible to
implement a project of advanced higher
professional and pedagogical education,
which is aimed at training a specialist of
the future, capable of thinking and acting
at the level of universal human values
and environmental problems on Earth.
The proposed content and technologies
for teaching students in the future will
require discussions and discussions, as
well as experimental approbation in
institutions of higher education, who are
interested in implementing new
educational approaches and oriented
towards the European vector of
development.
 
Date 2018-07-26T09:04:47Z
2018-07-26T09:04:47Z
2018
 
Type Article
 
Identifier Гуменюк, Т. Б. Проектування фахівця майбутнього у процесі професійно-педагогічної підготовки в університеті = Designing a specialist of the future in the process of professional and pedagogical training at the university / Т. Б. Гуменюк // Освітній дискурс. Гуманітарні науки : збірник наукових праць = Educational discourse. Humanities sciences : collection of scientific papers. – Київ : «Видавництво «Гілея», 2018. – Вип. 5. – С. 77-96.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20157
 
Language uk
 
Relation Гуманітарні науки;
 
Publisher «Видавництво «Гілея»