Інноваційні технології навчання та формування читацької діяльності у підлітків з інтелектуальними порушеннями
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Інноваційні технології навчання та формування читацької діяльності у підлітків з інтелектуальними порушеннями
Инновационные технологии обучения и формирование читательской деятельности у подростков с интеллектуальными нарушениями Innovative Learning Technologies and Formation of Reading Comprehension of Mentally Retarded Teenagers |
|
Creator |
Кравець, Ніна Павлівна
Кравец, Нина Kravets, Nina |
|
Subject |
підлітки
читацька діяльність урок літератури подростки интеллектуальные нарушения инновационные технологии обучения урок литературы читательская деятельность mentally retarded teenagers innovative learning technologies literature lesson reading comprehension 376.056.36.016:821.161.2 |
|
Description |
Розглянуто використання на уроках літератури інноваційних технологій навчання з метою формування читацької діяльності у підлітків з інтелектуальними порушеннями. Визначено критерії інноваційності: підвищення ефективності корекційного процесу на уроках літератури за рахунок застосування інноваційних технологій; залучення всіх учнів класу до читацької діяльності з урахуванням їхніх індивідуально-типологічних особливостей; активізація читацької діяльності учнів із різним рівнем розвитку пізнавальних можливостей. Окреслено методичні принципи читацької діяльності: принцип розвитку читацьких інтересів, розвитку логічного мислення і зв’язного мовлення, врахування психофізичних і вікових особливостей учнів, формування і корекція структурних компонентів навички читання, дотримання індивідуального і диференційованого підходу в процесі читацької діяльності, дотримання функціонального підходу до вивчення літературознавчих понять. Завдяки принципам виділено функції читацької діяльності та чинники, що впливають на оволодіння читацькою діяльністю підлітками з порушеннями інтелектуального розвитку. Проаналізовано складові компоненти читацької діяльності: когнітивний, мотиваційний, рефлексивний, діяльнісний, комунікативний. Висвітлено методику використання на уроках літератури інноваційних технологій навчання ( літературні ігри, діалогові та комп’ютерні технології, засоби підтримуючої комунікації ) протягом усіх етапів роботи учнів з твором.
Представлено использование на уроках литературы инновационных технологий обучении с целью формирования читательской деятельности в подростков с интеллектуальными нарушениями. Определены критерии инновационности: повышение эффективности коррекционного процесса на уроках литературы вследствие использования инновационных технологий; привлечение к читательской деятельности всех учеников класса с учетом их индивидуально-типологических особенностей; активизация читательской деятельности учеников с разным уровнем развития познавательных возможностей. Очерчены методические принципы читательской деятельности: принцип развития читательских интересов, развития логического мышления и связной речи; учет психофизических и возрастных особенностей школьников; коррекция структурных компонентов навыка чтения; соблюдение индивидуального и дифференцированного подходов в процессе читательской деятельности; соблюдение функционального подхода к изучению литературоведческих понятий. На основе принципов выделены функции читательской деятельности; проанализированы составные компоненты читательской деятельности: когнитивный, мотивационный, рефлексивный, деятельностный, коммуникативный. Представлено методику использования на уроках литературы инновационных технологий обучения ( литературные игры, диалоговые и компьютерные технологии, средства поддерживающей коммуникации) на протяжении всех этапов работы учащихся с произведением. The article deals with the usage of innovative learning technologies at literature lessons in order to form a reader’s comprehension of mentally retarded teenagers. Analysis of scientific and methodological literature on this issue has made it possible to determine the following criteria of innovation: increasing the efficiency of correction process at literature lessons through the usage of innovative technologies; involvement of whole students of the class in reading activities according to their individual and typological features; activation of reading comprehension of pupils with different level of development of their cognitive abilities. The methodical principles of reader activity have been defined: principle of development of the reader’s interests, development of logical thinking and coherent speech, involvement students’ psychophysical and age characteristics, formation and correction of structural components of reading skills, observance of an individual and differentiated approach in the process of reading activity, following to a functional approach in order to study literary concepts. The functions of readership have been distinguished: correctional, developmental, educational, cognitive, communicative, informational, aesthetic, interpretive. In addition, the author reveals the factors influencing the mastery of reading comprehension by mentally retarded teenagers. The components of the reading comprehension are cognitive, motivational, reflexive, active, communicative. The author describes how to use the innovative teaching technologies at literature lessons (literary games, dialogue and computer technologies, means of supporting communication) during all stages of students’ activities with a literary work: preparing for the perception of the literary work; perception of the literary work; preparation for the analysis of the literary work; analysis of the literary work; the final stage of activity with the literary work. |
|
Date |
2018-09-17T07:31:37Z
2018-09-17T07:31:37Z 2018-06 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Кравець, Н. Інноваційні технології навчання та формування читацької діяльності у підлітків з інтелектуальними порушеннями / Н. Кравець // Особлива дитина : навчання і виховання. - Київ, 2018. – №2 (86). – С. 25-35.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20853 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Інститут спеціальної педагогіки НАПН України
|
|