Запис Детальніше

Формування технічної компетентності майбутніх фахівців судноводіння у процесі навчання технічних дисциплін

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Формування технічної компетентності майбутніх фахівців судноводіння у процесі навчання технічних дисциплін
 
Creator Мусоріна, Марина Олександрівна
 
Subject методика
навчання компетентності
технічна компетентність
судноводіння
технічні дисципліни
methodology
training
competence
technical competence
navigation
technical disciplines
378.147:629.5.072.8(043.3)
 
Description У дисертації вперше розроблено, науково обґрунтовано,
експериментально перевірено та впроваджено методику формування технічної
компетентності майбутніх фахівців судноводіння у процесі навчання технічних
дисциплін. Окреслено основні етапи наукової думки за проблемою формування
технічної компетентності майбутніх фахівців судноводіння у процесі навчання
технічних дисциплін. На підставі детального аналізу наукових досліджень з
означеної проблеми, виокремлено засадничі етапи розвитку наукової думки
формування технічної компетентності майбутніх фахівців судноводіння у
процесі навчання технічних дисциплін. З’ясовано, що питання формування
технічної компетентності майбутніх фахівців судноводіння у процесі навчання
технічних дисциплін на сьогодні залишились не достатньо вирішеним.
Виокремлено потребу активного залучення майбутніх фахівців до інноваційних
форм навчання, зокрема дистанційної та самонавчання, з використанням
сучасних інноваційних засобів; необхідності оновлення програми навчання
майбутніх фахівців судноводіння, що створить підґрунтя для вдосконалення
системи викладання технічних предметів та англійської мови, уможливить
задоволення соціального запиту на особистісно орієнтоване навчання цієї
дисципліни. Доведено своєчасність та актуальність дослідження проблеми
формування технічної компетентності майбутніх фахівців судноводіння у
процесі навчання технічних дисциплін, за результатами якого можна робити теоретичні висновки й упровадження яких у практику судноводіння надасть
можливість істотно поліпшити безпеку в морській галузі.
Виявлено та обґрунтовано організаційно-педагогічні умови формування
технічної компетентності майбутніх фахівців судноводіння у процесі навчання
технічних дисциплін: сформованість мотиваційної складової формування
технічної компетентності майбутніх фахівців судноводіння у процесі навчання
технічних дисциплін; встановлення попереднього рівня технічної
компетентності судноводіїв, який визначає індивідуальну траєкторію навчання
для кожного студента; відповідність змісту навчання вимогам, сформульованим
на основі аналізу професійної діяльності судноводіїв і його проектування з
урахуванням необхідності використання у виборі фаху й самонавчанні
протягом життя; спрямованість на формування стійкої професійно орієнтованої
мотивації до опанування професійно значущих для майбутнього судноводія
знань і вмінь; забезпечення взаємозв’язків технічних та філологічних дисциплін
зі змістом професійної діяльності судноводія; використання активних форм,
методів та інноваційних засобів навчання, що надають можливість моделювати
проблемні ситуації, функціональні можливості яких є основою для формування
технічної компетентності; використання хмарних технологій, особистого е-
кабінету, дистанційне навчання. Удосконалено зміст, форми, методи і засоби
навчання технічних дисциплін для формування технічної компетентності
майбутніх фахівців судноводіння; подальшого розвитку набула організація
викладання технічних дисциплін через використання хмарних технологій,
особистого е-кабінету, дистанційне навчання тощо.
Розроблено методику формування технічної компетентності майбутніх
фахівців судноводіння у процесі навчання технічних дисциплін, яка містить
етапи: цільовий – здійснюються тренінги, змістовно спрямовані на формування
усвідомленого вибору професії судноводія; мотиваційний – зміст, форми та
засоби, що використовуються на цьому етапі розв’язування проблемних задач
спрямовуються на ознайомлення студентів із стандартами і вимогами до
виконання діяльності судноводія; з нормами поведінки, співпраці та взаємодії в
межах професійної діяльності (державні та міжнародні нормативи);
пізнавально-операційний – надання необхідних елементарних (технічних та
комунікативних) знань; формування необхідних умінь та навичок судноводія;
оцінювальний, який складається з двох підетапів: оцінювання виконання
проблемної задачі, що стане підґрунтям для висунення та обґрунтування
гіпотези, обґрунтування й перевірки результатів, які випливають з гіпотези;
оцінювання викладачем компетентнісного рівня студентів – перевірка
результатів вирішення проблеми (зіставлення цілей та отриманого результату).
Здійснено дослідно-експериментальну апробацію методики формування
технічної компетентності майбутніх фахівців судноводіння у процесі навчання
технічних дисциплін. Обґрунтовано відбір експериментальних методів
дослідження та опрацювання отриманих результатів; викладено результати
аналітики отриманих експериментальним напрямом відомостей та їх
статистичного опрацювання. Доведено, що застосування розробленої
авторської методики формування технічної компетентності майбутніх фахівців судноводіння у процесі навчання технічних дисциплін забезпечує отримання
очікуваних результатів.
The dissertation first developed, scientifically substantiated, experimentally
verified and introduced a methodical system for the formation of basic competencies
of senior pupils from ship navigation in the process of profile education.
The main stages of scientific thought on the problem of forming the basic
competences of senior pupils from navigation in the process of profile education are
outlined. Based on a detailed analysis of scientific research on the problem solved in
the work (in Ukraine and abroad), the basic stages of the development of the
scientific thought of forming the basic competences of senior pupils from navigation
in the process of profile education are pointed out. It was clarified that the issues of
formation of basic competencies of senior pupils from navigation in the process of
profile education have not yet been sufficiently solved. The necessity of active
involvement of senior pupils in innovative forms of study, in particular, distance
learning and self-education for using modern innovative means, is highlighted; the
need to update the program of training senior pupils from shipping, which will create
the basis for improving the system of teaching technical subjects and English and will
enable the satisfaction of the social request for personality-oriented study of this
discipline. The timeliness and urgency of the study of the problem of forming the
basic competencies of senior pupils from navigation, proved to be the result of which
theoretical conclusions can be made, and the introduction of which in the practice of
navigation will provide an opportunity to significantly improve safety in the maritime
industry. The organizational and pedagogical conditions of formation of basic
competences of senior pupils from navigation in the process of profile education were
revealed and substantiated: formation of the motivational component of senior pupils
forming the basic competences of senior pupils from navigation in the process of
profile education; recognition of the previous level of senior pupils of basic
competences of senior pupils from navigation as a signal parameter that determines
the individual trajectory of training for each student; compliance with the content of
training requirements, formulated on the basis of the analysis of the professional
activity of marine engineers and its design, taking into account the need to use senior
pupils in the selectionfahu and self-study throughout life; orientation on the formation
of a stable professional-oriented motivation for the mastering of professionally
meaningful knowledge and skills for the future navigator; provision of
interconnection of technical and philological disciplines with the content of
professional activity of the ship driver; the use of active forms, methods and innovative learning tools, which provide the opportunity to simulate problem
situations, the functional capabilities of which are the basis for the formation of basic
competence; use of cloud technologies, personal e-cabinet, distance learning.
The approaches to the entirety of laying down the method of forming the basic
competencies of senior pupils from navigation in the process of profile education are
improved on the basis of the selection of context-dependent components: the content,
forms, methods and means that are associated with the corresponding profile of
activity and provide for the comprehensiveness of this process. The model of the
methodical system of formation of basic competencies of senior pupils from
navigation in the process of profile training is developed, which is divided into
stages: the target one – trainings are conducted, meaningfully aimed at forming a
conscious choice of the ship’s profession; motivational – content, forms and means
used at this stage of solving problem tasks are directed to acquaintance of senior
pupils with the standards and requirements for the performance of the ship’s activity;
with norms of behavior; cooperation and interaction within the framework of
professional activity (state and international standards); cognitive-operational –
providing the necessary elementary (technical and communicative) knowledge;
formation of the necessary skills and skills of the navigator; evaluation, which is
divided into two sub-stages: assessment of the implementation of the problem task,
which will be the basis for the nomination and substantiation of the hypothesis, the
substantiation and verification of the results arising from the hypothesis; Assessment
by the teacher of the competent level of students – checking the results of the
problem (matching goals and the result). Experimental testing of methodical system
of formation of basic competencies of senior pupils from navigation in the process of
profile education was carried out. The choice of experimental methods of research
and processing of the obtained results is substantiated; The results of the analyzes
obtained by the experimental data direction and their statistical processing are
described. It is substantiated that the application of the developed author’s model of
the system of methodical system for the formation of basic competences of senior
pupils from navigation in the process of profile education provides the obtaining of
expected results.
 
Date 2018-10-03T09:50:18Z
2018-10-03T09:50:18Z
2018
 
Type Other
 
Identifier Мусоріна, Марина Олександрівна. Формування технічної компетентності майбутніх фахівців судноводіння у процесі навчання технічних дисциплін : автореф. дис. ... канд. пед.. наук : 13.00.02 – теорія і методика навчання (технічні дисципліни) / Мусоріна Марина Олександрівна ; [наук. кер. Смирнова Ірина Михайлівна] ; М-во освіти і науки України. - Київ, 2018. - 21 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21131
 
Language uk
 
Publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова