Запис Детальніше

Франкфуртська школа критичної теорії та її вплив на розвиток світової політико-філософської думки

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Франкфуртська школа критичної теорії та її вплив на розвиток світової політико-філософської думки
 
Creator Козакевич, Ірина Олегівна
 
Subject критична ліворадикальна теорія
Франкфуртська школа
неомарксизм
неофрейдизм
суспільно-політичні зміни
політичні цінності
політична ідеологія
ціннісні конфлікти
людський вимір політики
критическая леворадикальная теория
Франкфуртская школа
неомарксизм
неофрейдизм
общественно-политические изменения
политические ценности
политическая идеология
ценностные конфликты
человеческое измерение политики
critical left radical theory
Frankfurt school
neo-Marxism
neo-Freudianism
socio-political changes
political values
political ideology
value conflicts
human dimension of politics
321:159.953 (09) (477)
 
Description У дисертації аналізується вплив критичної теорії та діяльності представників
Франкфуртської школи на розвиток світової політико-філософської думки та
формування ціннісної основи сучасного суспільства. Доведено, що історико-
політологічний екскурс у теоретичні основи та практики Франкфуртської школи
може слугувати своєрідним дискусійним майданчиком для обговорення минулого,
сьогодення і майбутнього західного суспільства, його історії та соціально-
політичних змін, які відбуваються вже в наш час, в тому числі й в умовах
суспільства, що демократизується. Здійснено політологічний аналіз критичної
філософії у контексті перегляду цінностей, орієнтирів, традицій, норм політичного
життя суспільств ХХ і ХХІ ст. Узагальнено напрацювання Франкфуртської школи
щодо сумісності політики і моралі в умовах затяжної суспільно-політичної кризи,
війни, наростання протестних настроїв. Поглиблено політологічні підходи до ідеї
критичної теорії. Стверджується, що у працях представників Франкфуртської школи
найчастіше критична опозиція урівноважувалась усвідомленням багатогранності феномену влади, розширенням його змісту  від виключно влади держави до влади
науки, інтелекту, поезії, музики, релігії, сім’ї тощо.
В диссертации анализируется влияние критической теории и деятельности
представителей Франкфуртской школы на развитие мировой политико-философской
мысли и формирование ценностного фундамента современного общества. Доказано,
что историко-политологический экскурс в теоретические основы и практики
Франкфуртской школы может стать своеобразной дискуссионной площадкой для
обсуждения прошлого, настоящего и будущего западного общества, его истории и
социально-политических изменений, которые происходят уже в наше время, в том
числе и в условиях общества, которое переживает процессы демократизации.
Осуществлен политологический анализ критической философии в контексте
пересмотра ценностей, ориентиров, традиций, норм политической жизни обществ
ХХ и ХХI вв. Обобщены наработки Франкфуртской школы касательно
совместимости политики и морали в условиях затяжного общественно-
политического кризиса, войны, нарастания протестных настроений. Раскрыты
политологические подходы к идее критической теории. Утверждается, что в работах
представителей Франкфуртской школы чаще всего критическая оппозиция
уравновешивалась осознанием многогранности феномена власти, расширением его
содержания – от исключительно власти государства до власти науки, интеллекта,
поэзии, музыки, религии, семьи и т.д.
In the thesis the influence of the critical theory and activity of the Frankfurt school
representatives on the development of world political and philosophical thought and its
significance for solving modern value conflicts have been analyzed. The historical and
political excursus into the theoretical bases and practices of the Frankfurt school
representatives may become not only a scientific and educational project, but also a kind of platform for discussing the past, present and future of Western society, its history and
socio-political changes happening nowadays even in democratizing societies. The image
of the typical Frankfurt School representative who supports socio-political movements,
publishes books, delivers lectures and seminars, organizes contests for scientific research,
advises members of the national security bodies, politicians, journalists, educators, public
activists - and today it seems relevant from the standpoint of public Political activity as
well as of a scientific research. Therefore, there was a need to carry out a political
understanding of the history and the main directions of the critical theory of the Frankfurt
School, its influence on the development of world political and philosophical thought.
Political science analysis of critical philosophy is carried out in the context of the
revision of values, landmarks, traditions, norms of the political life of societies of the 20th
and 21st centuries. The position of freedom from illegitimate power is upgraded, which
must ensure actual mutual recognition by citizens of each other’s rights, the possibility of
legitimizing political, legal, socio-cultural norms, respect for the individual, the law, the
current regime and international order. The Frankfurt School theoretical and applied
working out on the compatibility of politics and morality in a protracted socio-political
crisis, war, and the rise of protest sentiment have been analysed and summarized. In the
aspirations to find unnatural, non-economic, as well as unmetaphysical basis of power,
domination, interaction, scientists emphasized the importance of teaching people to mutual
understanding, tolerance, value-bearing actions. The theoretical grounds and potentialities
of the models of socio-political development offered by the Frankfurt School
representatives were supported or condemned by leading intellectuals, political and public
figures of the modern history. Considered to be productive the next ideas: the
transformation of normative consensus on comprehended communicatively consensus in
the discussion and substantiation procedures; development of new qualities and potentials
of civil society; the struggle for free and creative thinking, against adaptability,
conservatism, faith in contradictory facts and ready-made truths.
The scientific and methodological approaches to the analysis of the theoretical
heritage and practical activities of political science schools representatives. It is noted that
among the achievements included in the archive of the history of political thought, it is
necessary to conditionally distinguish between different levels of interdependent research
of politico-philosophical, concrete historical and empirical analysis. The social-political
ideals of G. Marcuse and their importance for the further development of the theoretical
and applied theory of political repressions, public protests, radical actions in politics are
also grounded. The author researches of historical, political and socio-cultural conditions
of the Frankfurt school theorists’ outlook formation including the first totalitarian
manifestation and attack, suppression of human rights and freedoms, the exile of Germany
and the genocide of Jews, the realities of bipolar confrontation and protest movements for
civil liberties, anti-racism, pacifism, feminism, ecology etc.
In the thesis got deepened political science approaches to the study of the
development of the critical theory idea, which is manifested in three main areas: the
critique of ideology, the critique of capitalism and the theory of action. It is alleged that
the Frankfurt School member’s writings often contains critical opposition to the state
administration, police, corporations balanced by awareness of the diversity of the power phenomenon, the expansion of its content exclusively from the power of the state to power
of science, intelligence, poetry, music, religion, family etc.
 
Date 2018-10-04T08:33:42Z
2018-10-04T08:33:42Z
2018
 
Type Other
 
Identifier Козакевич, Ірина Олегівна. Франкфуртська школа критичної теорії та її вплив на розвиток світової політико-філософської думки : автореф. дис. ... канд. політ. наук : 23.00.01 – теорія та історія політичної науки / Козакевич Ірина Олегівна ; [наук. кер. Горбатенко Володимир Павлович] ; М-во освіти і науки України. - Київ, 2018. - 20 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21168
 
Language uk
 
Publisher Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова