Запис Детальніше

Формування когнітивно-емоційного сприйняття музичних творів віденських класиків майбутніми викладачами в процесі фортепіанного навчання

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Формування когнітивно-емоційного сприйняття музичних творів віденських класиків майбутніми викладачами в процесі фортепіанного навчання
 
Creator Тань Сияо
 
Subject когнітивно-емоційне сприйняття
твори віденських класиків
майбутній викладач
фортепіанне навчання
когнитивно-эмоциональное восприятие
произведений венской классики
будущий преподаватель
фортепианное обучение
cognitive-emotional perception
works of Viennese classics
future teacher
piano learning
378.016:[780.8:780.616.432]:159.942.5(043.3)
 
Description У дисертації досліджено проблему формування когнітивно-емоційного
сприйняття музичних творів віденських класиків у майбутніх викладачів у
процесі фортепіанного навчання; проаналізовано стан досліджуваної
проблеми в музично-педагогічній науці і практиці; розкрито зміст поняття
«когнітивно-емоційне сприйняття музичних творів віденських класиків» і
виведено його формулювання; розроблено й теоретично обґрунтовано
компонентну структуру означеного феномена в єдності мотиваційно-
спрямованого, аксіологічного, інтелектуально-емоційного і самостійно-
результативного компонентів. Теоретично розроблена і експериментально перевірена авторська
модель формування означеного феномена, що обумовила поетапне
використання запропонованої методики під час формування когнітивно-
емоційного сприйняття музичних творів віденських класиків у майбутніх
викладачів у процесі фортепіанного навчання; розроблено критерії й
показники оцінки її ефективності та виявлено рівні сформованості.
В диссертации исследовано проблему формирования когнитивно-
эмоционального восприятия музыкальных произведений венских классиков у
будущих преподавателей в процессе фортепианного обучения;
проанализировано состояние данной проблемы в музыкально-педагогической
науке и практике; раскрыто содержание понятия «когнитивно-
эмоциональное восприятие музыкальных произведений венских классиков»,
дана его формулировка; разработана и теоретически обоснована
компонентная структура данного феномена в единстве мотивационно-
направленного,аксиологического, интеллектуально-эмоционального и
самостоятельно-результативного компонентов.
Теоретически разработана и экспериментально проверена авторская
модель формирования данного феномена, что обусловило использование
предложенной поєтапной методики формирования когнитивно-
эмоционального восприятия музыкальных произведений венских классиков у
будущих преподавателей в процессе фортепианного обучения; разработаны
критерии и показатели оценки ее эффективности, выявлены уровни
сформированности.
The thesis is devoted to the problem of formation of cognitive-emotional
perception of musical works of Viennese classics by the future teachers in the
process of piano learning. It is found out that realization of cognitive-emotional
perception of musical works of Viennese classics requires active intellectual and
emotional musical-auditory activity, the use of knowledge from various fields of
scientific knowledge, from a special methodology for determining rational
approaches of awareness and emotional response in the practice of professional
activity.
The author’s position on the theoretical foundations of the process of
formation of cognitive-emotional perception of musical works of Viennese classics
by the future teachers is substantiated, the content is revealed and the notion of
“cognitive-emotional perception of musical works of Viennese classics” and the
process of its formation are derived.
The research theoretically substantiates the component structure of the
investigated phenomenon, which includes a motivational-directional component
that reveals orientation of the musical interests of the future piano teachers,
activates their own intellectual and emotional potential and experience, enriches
the style thesaurus; an axiological component that promotes awareness of the
cultural value of Viennese classical music, reveals the stylistic features of its
intonational-figurative content, musical forms, and the expediency of achieving the
goal of mastering them in piano practice; an intellectual-emotional component that
reveals the binary essence of the unity of students’ mental and emotional reactions
to piano pieces of a certain style, creates the appropriate conditions for deepening
the intellectual skills of comparing educational material in order to establish
connections between musical phenomena; stimulates emotional activity when
receiving information and performing music of Viennese classics; a self-productive
component that reveals an interest in the content of specific techniques of
perception of Viennese classical music and reflects self-regulation of the
intellectual-emotional activity by reducing the educational-informational part and
increasing self-selection, interpretation, activating the reflection on the process and
the result of the use of self-regulation methods of studying and performing piano
music of Viennese classics by the future teachers.
The developed author’s model of formation of cognitive-emotional
perception of musical works of Viennese classics by the future teachers in the
process of piano learning is based on the principles of stylistic interest, musical-
auditory activity, individualization, and creative presentation. The criteria and
indicators of evaluation are developed; the levels of formation of cognitive-
emotional perception of musical works of Viennese classics are presented. The
step-by-step technique, which included three stages, was developed and
experimentally verified. This structure had led to the phased use of the proposed
teaching methods on the principle of complication.
 
Date 2018-10-17T07:14:50Z
2018-10-17T07:14:50Z
2018
 
Type Other
 
Identifier Тань Сияо. Формування когнітивно-емоційного сприйняття музичних творів віденських класиків майбутніми викладачами в процесі фортепіанного навчання : автореф. дис. ... канд. пед.наук : 13.00.02. - теорія та методика музичного навчання / Тань Сияо ; [наук. кер. Гуральник Наталія Павлівна] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2018. - 18 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21215
 
Language uk
 
Publisher Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова