Запис Детальніше

Модель управління диференційованим навчанням вправ з м`ячем учнів молодшого шкільного віку на уроках фізичної культури

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Модель управління диференційованим навчанням вправ з м`ячем учнів молодшого шкільного віку на уроках фізичної культури
Model of management of differentiated training of exercises with a ball of pupils of primary school age at lessons of physical culture
 
Creator Галай, М. Д.
Мішаровський, Р. М.
Михайличенко, О. О.
 
Subject диференційоване навчання
молодші школярі
вправи з м’ячем
структура моделі
урок фізичної культури
differentiated education
junior schoolchildren
ball exercises
model structure
physical culture lesson
 
Description У статті обґрунтовано структурно-системний підхід вивчення педагогічного процесу навчання вправ з м’ячем
молодших школярів на уроках фізичної культури в школі та побудовано модель, яка представляє собою теоретично і
практично створену структуру, що відображає складові загальної педагогічної системи у схематизованій та наочній
формі. Із цією метою детально проаналізовано педагогічний процес і синтезовано дані наукових досліджень з педагогіки,
психології, фізіології, теорії та методики фізичного виховання стосовно навчання вправ учнів початкової школи у процесі
фізичного виховання. Визначена практична цінність моделі в будь-якому педагогічному дослідженні, а також важливість
використання методу моделювання у вивчені освітніх процесів.
The article substantiates the structural-system approach to studying
the pedagogical process of learning ballroom exercises for students of grades 1-4 at physical education classes at school and constructs
a model based on the systematization of pedagogical theory data, best practice experience, analysis of pedagogical observation results,
questionnaires and expert surveys , which represents a theoretically and practically created structure reflecting the components of the
general pedagogical system in a schematic and visual form. With this purpose, the pedagogical process was analyzed in detail and the
data of scientific researches on pedagogy, psychology, physiology, theory and method of physical education concerning the training of
exercises of elementary school students in the process of physical education were synthesized. The practical value of the model in any
pedagogical research is determined, as well as the importance of using the simulation method in the studied educational processes. It is
proved that the success of mastering ball exercises by students of junior classes depends on a number of objective and subjective factors, namely: the sports and material base of the school, the experience and qualifications of the teacher of physical culture, the
motivation of students, individual-typological features of psycho-physiological development their body and level of motor readiness. The
necessary point in managing the system of the educational process is to provide feedback between the participants in the educational
process and the result of training. Any pedagogical system must be logically and structurally completed with a clear diagram of the
interrelationships between its constituents. In the pedagogical system of management of exercising with a ball of pupils of a junior
school, feedback is provided between the result - the formation of the skills of possession of the ball, the object - the student and subject
of management - a teacher of physical culture. This connection consists in the possibility of evaluating the result of the pedagogical
influence on the relevant criteria, the possibility of making corrections in the educational process.
 
Date 2018-10-22T10:50:46Z
2018-10-22T10:50:46Z
2018
 
Type Article
 
Identifier Галай, М. Д. Модель управління диференційованим навчанням вправ з м`ячем учнів молодшого шкільного віку на уроках фізичної культури / М. Д. Галай, Р. М. Мішаровський, О. О. Михайличенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 3К (97). - С. 136-139.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21347
 
Language uk
 
Publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова