Педагогічні новації у системі загальної фізкультурної освіти студентів : концепт здоров`язбережувального навчання
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Педагогічні новації у системі загальної фізкультурної освіти студентів : концепт здоров`язбережувального навчання
Pedagogical novations in the system of general fhysicaleducation of students: concept of health preserving education |
|
Creator |
Завидівська, Н. Н.
|
|
Subject |
здоров’язбережувальне навчання
знання вміння навички студенти загальна фізкультурна освіта педагогічні впливи Health preserving learning knowledge skills students general physical education pedagogical influences |
|
Description |
В статті обґрунтовано педагогічні новації формування здоров’язбережувальних знань, вмінь і навичок студентів у системі загальної фізкультурної освіти. Здійснено аналіз сутності і змісту дефініції «здоров’язбережувальне навчання». Узагальнено концепцію здоров’язбережувального навчання на основі вивчення мотивів і потреб студентів щодо фізичного виховання. Визначено взаємозв’язок складових єдиної системи індивідуальних і результативних заходів формування фізкультурної освіченості студентів. Встановлено взаємозв’язки і представлено систему педагогічних впливів для оптимізації фізкультурно-оздоровчої діяльності студентів. Декларовано, що у системі загальної фізкультурно-оздоровчої освіти студентів необхідно, у першу чергу, використовувати такі засоби навчання, освітні технології і методики, що здатні відображати фундаментальні моменти двоєдиного процесу інтеграції і диференціації здоров’язбережувальних знань. Перед усім, це знання, що виникають на стику багатьох наук і дозволяють студентові виходити на системний рівень пізнання свого організму, бачити і використовувати механізми самоорганізації та саморозвитку для збереження власного здоров’я. The pedagogical novations of forming health preserving knowledge and skills of students in the system of general physical education are grounded. The analysis of the essence and content of the definition "health preserving learning" is carried out. The concept of health preserving learning based on studying the motiv es and needs of students about physical training is generalized. The relationship between the components of a unified system o f individual and effective measures of formation of physical education of students is determined. Interrelations are establishe d and the system of pedagogical influences is presented for optimization of physical culture and health activity of students. It is stated that in the system of general physical and health education of students must, first of all, use such teaching aids, educational technologies and techniques that can reflect the fundamental moments of the two -fold process of integration and differentiation of health preserving knowledge. First of all, this is the knowledge which comes from the junction of many sciences and allows the students to enter the system level of knowledge of their body, see and use the mechanisms of self-organization and self-development forth saving of their own health. It is said that the concept of health preserving learning in modern terms should have a single common "basis", built on interdisciplinary integrative principles, contribute to the formation of European thinking and lifestyle of student youth. The health preserving learning is defined as the potential ability of a graduate of a higher school to extend the duration of years of healthy life. Health preservation is interpreted as a correlation of potential human abilities and their actual using. Physical and health activities are the result of health preserving learning and the highest degree of self -organization and self-actualization of personality in future life. |
|
Date |
2018-10-25T08:05:10Z
2018-10-25T08:05:10Z 2018 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Завидівська, Н. Н. Педагогічні новації у системі загальної фізкультурної освіти студентів : концепт здоров`язбережувального навчання / Н. Н. Завидівська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 3К (97). - С. 213-217.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21421 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|