Запис Детальніше

Особливості контекстного вивчення творчості поетів-неокласиків в умовах профільного навчання

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Особливості контекстного вивчення творчості поетів-неокласиків в умовах профільного навчання
 
Creator Тригуб, Ірина
 
Subject шкільна літературна освіта
профільне навчання
українська література
методика навчання
контекстне вивчення
творчість поетів-неокласиків
school literary education
profile education
Ukrainian literature
context study
Literature lesson
elective course
method of study
creativity of poets-neoclassicists
competence
student-reader
821.161.2-1
 
Description Актуалізовано проблему контекстного вивчення літератури в школі. Розкрито специфіку контекстного вивчення творчості українських поетів-неокласиків на заняттях літературних курсів за вибором. Аргументовано, що такий підхід до організації навчальної діяльності сприятиме розвитку літературознавчої, загальнокультурної, компаративної компетенцій старшокласників та формуванню компетентного учня-читача.
The contextual study of Ukrainian literature in the context of profile education involves improving the stu dents’ philological abilities, contributing to the development of the abilities of in-depth analysis of works literature in a broad context that is comparison with the world literary process, in philosophical and philosophical contexts. In the presented article the theoretical and methodological basis of the context study of works of Ukrainian literature is determined. The article describes the technique of studying the works of Ukrainian poets-neo-classics, introduces senior pupils with the fundamental values of the artistic culture of the modern age, orientates on the organization of such educational activities, which involves pupils acquiring certain skills: to analyze modernistic artistic phenomena at a high intellectual level, to express their own thoughts, assess judgments from proper argument about read. Such a system of methodological work gives the teacher the opportunity to involve each student in discussing the problems posed, contributing to the development of critical thinking, dialogical speech of students, and the expansion of their general cultural erudition. The methodical effectiveness of the context study of the works of the Ukrainian poets-neoclassicists is achieved by such optimally chosen methods and techniques as a heuristic conversation, express tests with the use of ICT for updating and expanding the basic knowledge of students about the styles of Ukrainian and world modernism, problem-solving questions and problem, discussion, virtual journey, various types of independent work of students (the presentation of the microgroup of «literary critics», creating dictionaries, etc.). The use of ICT in such classes complements the methodical arsenal of the philology teacher, makes the process of studying the works of the neoclassicist effective, appropriate to the interests of contemporary readers, their abilities to search and use information. It is argued that the proposed traditional and innovative methods of studying the creativity of neoclassical poets in the context of the world literary process, in their interrelations with other works of literature, is one of the effective factors in the development of readers’ competence of contemporary students.
 
Date 2018-11-14T12:59:14Z
2018-11-14T12:59:14Z
2018
 
Type Article
 
Identifier Тригуб, І. Особливості контекстного вивчення творчості поетів-неокласиків в умовах профільного навчання / І. Тригуб // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 8 : Філологічні науки (мовознавство і літературознавство) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 10. - С. 65-70.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21687
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова