Запис Детальніше

Діагностика формування виконавської стабільності майбутніх учителів музичного мистецтва

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Діагностика формування виконавської стабільності майбутніх учителів музичного мистецтва
 
Creator Юань Кай
 
Subject діагностування
сформованість виконавської стабільності
майбутні вчителі музичного мистецтва
компоненти
критерії
diagnostics
formation of performance stability
future teachers of arts
components
criteria
378.016:78.087.68 (043)
 
Description Стаття розкриває діагностичний етап формування виконавської стабільності
студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів. На констатувальному
етапі дослідження відповідно з розробленими компонентами, подаються критерії та показники досліджуваного феномену. У статті критерієм мотиваційно-оцінного компонента визначено спрямованість майбутніх учителів музичного мистецтва на виконавську діяльність, змістовно-операційного – наявність і рівень теоретичної та практичної підготовленості до виконавської діяльності, прогностично-діяльнісного – міра прогнозування результатів власної публічної діяльності та регулятивно-виконавського – ступінь володіння власним емоційним станом та міра саморегулювання. Проведен едіагностування дозволило засвідчити недостатнє розуміння студентами поняття «виконавська стабільність» та перевагу середнього та низького рівнів сформованості означеного феномена.
The article is devoted to the diagnostic stage of formation of performance stability of
students of arts faculties of pedagogical universities. The statement stage of the research has been carried out in three phases. The first phase included the inquiry of MA and MB (music arts) students which proved the fact that the major part of respondents failed to explain and understand deeply the essence of the term “performance stability”. The second phase contained the inquiry of the lecturers which revealed the causes that impeded to form the performance stability of future music arts teachers. The third phase of diagnostic experiment has been built on the results of supervision of students during their public performances and proved that the insufficient theoretical and practical training affected on self-esteem of students resulting in lack of confidence in their own abilities which led to the performance quality and consequently to performance
stability of future music arts teachers. Based on developed components the article provides the criteria and indices of phenomenon under study: the criterion of motivation and evaluation component serves as the direction of future musical arts teachers to performance activity, the criterion of content and operational component is specified as the availability and level of theoretical and practical preparation to performance activity, the criterion of forecasting and performance component is governed as the measure of prediction of one’s own public activity, the criterion of regulation and performance component is determined as the level of control of one’s own emotional state and the
self-regulating measure. The results of diagnosis analysis of performance stability of future music arts teachers has pointed out that the formation of performance stability is insufficiently studied problem and revealed the prevailing middle and low levels of formation of indicated phenomenon.
 
Date 2018-11-26T14:05:18Z
2018-11-26T14:05:18Z
2018
 
Type Article
 
Identifier Юань Кай. Діагностика формування виконавської стабільності майбутніх учителів музичного мистецтва / Юань Кай // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Tеорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. 24 (29). – С. 75-80.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21825
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова