Вокально-хорове навчання молодших школярів на засадах гедоністичного підходу
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Вокально-хорове навчання молодших школярів на засадах гедоністичного підходу
|
|
Creator |
Гоголь, А. Я.
|
|
Subject |
методика
гедонізм гедоністичний підхід вокально-хорове навчання навички молодші школярі methodology hedonism hedonistic approach vocal-choral training skills junior schoolchildren 373.3.016:78.087,68]:17.036.1 |
|
Description |
У статті обґрунтовано необхідність застосування гедоністичного підходу у процесі вокально-хорового навчання молодших школярів. Висвітлюється специфіка вокально-хорового навчання дітей цієї вікової категорії. Окреслено вікові особливості психічного та фізичного розвитку учнів молодших класів. На основі аналізу наукових джерел, ураховуючи вікові особливості молодших школярів, виявлено характер упливу позитивних переживань на їхнє здоров’я та психофізичний стан, на ефективність вокально-хорового навчання. Розглянуто сутність гедонізму з позицій філософії, психології, етики та мистецтва.
The article substantiates the necessity of using the hedonistic approach in the process of vocal-choral training of younger students. The specifics of vocal-choral education of children of this age category are highlighted. The age-old peculiarities of mental and physical development of pupils of the junior class are outlined. On the basis of analysis of scientific sources, taking into account the age-old features of junior pupils, the nature of the impact of positive experiences on their health and psycho-physical condition, on the effectiveness of vocal-choral education was revealed. The essence of hedonism from the standpoint of philosophy, psychology, ethics and art is considered. In today's conditions, reforming, updating and becoming a new educational paradigm in Ukraine, aimed at the entry and free functioning of young people in the European and world information space, the humanization of the entire educational system, the problem of improving the conditions for the training of younger students becomes more urgent. This is due to the need to bring the educational system in the state in line with generally accepted social requirements,namely, the search for new ways of its qualitative development and modernization. Involving students in choral singing develops the musical performances of the choirs, their perception, memory, thinking, speech, creative activity and other mental processes, and also unites them into a single friendly team, organizes and disciplines, which results in the reception of joy and satisfaction with the learning process. This motivates us to justify the need to apply the hedonistic approach in the process of vocal-choral training of junior pupils, which consists in directing learning to search for creative personality development, finding alternative ways to preserve child health and ways of emotionally and psychologically discharging children in the process of educational activity. The purpose of this article is to justify the need to apply the hedonistic approach in the process of vocal-choral education of junior pupils. |
|
Date |
2018-11-29T10:40:43Z
2018-11-29T10:40:43Z 2018 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Гоголь, А. Я. Вокально-хорове навчання молодших школярів на засадах гедоністичного підходу / А. Я. Гоголь // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Tеорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. 24 (29). – С. 137-143.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21873 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|